Figyelmeztetés a Kedves Olvasóhoz
Ez az írás, mint az összes többi is elsősorban saját magamnak íródott. Csak azért osztom meg nyilvánosan, hogy másokat inspiráljak és tanulhassanak a hibáimból. Éppen ezért hosszú lett. Nem osztottam több részre, én jobban szeretem egyben látni. Ha gondot okoz az olvasás, akkor inkább el se kezd, de ne engem szídj a hossza miatt!
Jó szórakozást!
Indulás előtt
Vágyak,remények,félelmek
Az egész úgy kezdődött, hogy
adódott öt nap szabadnapom ami hétköznapra esett. Gondoltam
elmegyek egy több napos biciklitúrára. A környéken az egy napos
túra lehetőségeket már mind végigjártam.
Több hely is van ahová szerettem
volna eljutni, de egy nap kevés hozzá. Végül ezek közül négyet
sikerült kiválasztani:
-A Kékes-tető. Régóta szerettem
volna fel biciklizni rá. Ez egy magyar túra biciklisnek szimbolikus
hely.
-Tokaj
-Tisza tó. Ide családdal akartam
menni, de előbb meg akartam nézni egyedül hogy milyen.
-Tisza vonala Szegedig.
-Egy ötödik cél is adódott ezekhez.
Hatvanban egy találkozó rekusokkal.
Nem vittem túlzásba a tervezést.
Igazából nem tudtam hogy mire számítsak. Még soha nem
bicikliztem ennyi napot egymás után. A kezdeti terv szerint kb. 160
kilométert mentem volna naponta. Nem terveztem konkrét napi
szakaszokat, úgy voltam vele, hogy addig megyek amíg van kedvem
hozzá, aztán sátrazok. Vadkempingezni akartam, mert ez a
legkötetlenebb szállásforma, illetve ezt is régen ki akartam
próbálni. Mivel még soha életemben nem vadkempingeztem, ez is új
volt számomra, nem tudtam mire számítsak, így nem tudtam tervezni
sem. Kicsit tartottam tőle, de úgy gondoltam, ha nem bírom akkor
bemegyek egy kempingbe vagy egy szállásra. Ha pedig nagyon nagy gáz
van, akkor hazajövök.
Elég jól sikerült összepakolnom ,
megcsináltam a szendvicseket is az első napra és kilenckor le is
tudtam feküdni .
05.22 Vasárnap 1.nap
Indulás
4.45-kor keltem. Nem volt hová
sietnem. Délután négyre kellett Hatvanba érnem, ez csak 150 km.
Úgyhogy nyugodtan megettem egy rántottát 4 tojásból,
összepakoltam és kényelmesen elindultam 5:45-kor. Előtte még
méreckedni is volt időm, én voltam beöltözve 97kg, a bicikli
felpakolva 44kg, a gyengébb matekosok kedvéért összesen: 141kg.
Nyugati szél fújt, így a 6-os úton nyugat felől kerültem Dunaújvárost. A hídon álltam meg először, innen
visszanézve érthető miért utálom ezt a várost.
Óriási a légszennyezés.
Ez pedig azt mutatja, hogy miért
szeretek a hídon átbiciklizni napkeltekor -bár erről most
lemaradtam.
Szia Duna! Egy darabig nem
találkozunk.
A híd után kanyar északnak, át az
ébredező Dunavecsén, majd (szerencsére kis forgalomban) a pocsék
51-es úton Tassig. Tassnál megálltam egy búcsúfotóra.
Szia Rácalmás! Egy
darabig nem találkozunk.
Puszta
Tass után belevetettem magam a
pusztába. Szeretem ezt a vidéket, a síkságot. Nem tudom
megmondani miért, de nagyon tetszik. De hát amit igazán szeretünk,
azt sohasem tudjuk megmagyarázni, nem igaz?
Csigabringa a pusztában
Apajon ékes példáját láttam az EU
játszótérépítő programjának. Ezen a viszonylag kis
településen, egyetlen utcában, egymástól pár száz méternyire
két nagy modern játszótér kongott az ürességtől. A közpénz
lehető legjobb felhasználása!
Apajról kifelé találkoztam az egyik
kedvenc táblámmal: behajtani tilos -magánút. Most mit csináljak?
Ne egy rövid kis bekötőutat képzeljetek el! Egy rendes kétsávos,
két települést összekötő, jó pár kilométer hosszú út,
mellette lakóházakkal. Többször jártam már így, ugyanis
szeretek kis forgalmú aszfaltutakra tervezni utat. A térkép pedig
nem magánútnak jelöli. Egyébként ezt megérteni sem vagyok
képes. Hogy lehet egy 5-10-20 km-es út valaki tulajdona? Ahonnan
csak úgy kitilthat másokat?! Egyébként is, gyalog szabályos
keresztülmenni. Akkor talán szálljak le és toljam? Úgy
döntöttem, elnézést könnyebb kérni mint engedélyt és mint már
annyiszor most is törvényt szegtem! Magánút ide vagy oda én
magán az úton fogok menni! Rá is mentem -és milyen jól tettem!
Nagyon szép pusztában, minimális forgalom mellett tekerhettem,
aránylag jó úton. Még bivalycsordát is láttam, pedig azokat
ritkán látni!
Az Ürbő-Bugyi úton már jártam
korábban is. Pocsék minőség, tiszta Balkán. Bugyi után viszont
számomra ismeretlen volt az út.
Celebbringa
10 óra elmúlt, egyre többen jártak
az utakon. Kezdtek észrevenni. Megszoktam már, hogy a celebbringát
megbámulják, de így túracuccokkal felpakolva fokozott figyelmet
"élveztem". Ez az egész túrára jellemző volt. Megállás
után, szinte mindenhol perceken belül körém gyűltek,
kérdezgettek. Persze kedvesen és nem tolakodóan, de mindig
ugyanazokat kérdezték. Ezt is megszoktam már, ezen az úton
azonban egy új kérdést kaptam, amivel eddig még nem találkoztam.
Mindenhol azon csodálkoztak, hogy egyedül megyek! Pedig szerintem a
nyilvánvaló kérdés nem az egyedül, hanem a minek lett volna. Ezt
viszont senki sem kérdezte meg. Még a túrázók is az
egyedüllétemen csodálkoztak, amin viszont én lepődtem meg.
Szerintem az egyedül túrázásnak vannak határozott előnyei. Nem
kell senkihez alkalmazkodni. Könnyen el lehet térni az eredeti
tervektől -mint később látni fogjátok, ennek nagy jelentősége
volt. A megállások idejét és hosszát csak én döntöm el. Végül
van valami varázsa annak, hogy napokig nem beszélek senkivel. Bár
mint mondtam, a celebbringával ez nem jött össze.
Ócsa után megnézegettem a
lakóparkot, ha már az én pénzemből (is) építették. Egész
pofás, bár a rengeteg Ferihegyről fel -és leszálló repülő
zavaró lehet.
Kezdtem beérni erdős részre jól
nézett ki a környék. Kisebb dombokon hullámoztam fel-le.
Mende előtt egy Daewoo Matiz előzött
meg, hátulján a felirat: Kinder tojásban találtam! -Jót
nevettem, kár hogy nem tudtam lefotózni!
Mendén találtam árnyékos parkot és
kutat, dél volt, megálltam ebédelni. A templommal szemben voltam.
Épp felújították, lehet azért, de fura hangja volt a
harangoknak. Nem az az érces szépen szóló, inkább olyan, mintha
egy kezdő harangtanuló próbálkozna úgy szólni, mint a nagyok.
Indulás előtt a kútnál lemosakodtam
és bekentem magam naptejjel.
Találkozások
Innen Hatvanig eseménytelenül telt az
út. Hatvanban az első kútnál lemostam a naptejet és
megállapítottam, hogy hanyagul kentem le magam, a tarkóm és a
combom is leégett.
Igyekeztem nem sietni, de így is
korán, fél háromkor megérkeztem a kastélyba. Itt Reku Papa
tartott egy előadást a fekvőbiciklikről. Megkért minket hogy aki
tud menjen el az előadásra, hogy a közönség megnézhesse és
kipróbálhassa a mi biciklijeinket is, ne csak az övé legyen ott
egyedül. Szerettem volna ott maradni, találkozni más rekusokkal,
de nekem kicsit kicsit későn volt. Négy órakor kezdődött, ez
azt jelentette hogy öt előtt nem tudok elindulni. Innen még 50
kilométer és kilencszáz méter szint a Kékestető. Mégis úgy
döntöttem maradok, aztán lesz ami lesz.
A kastélyban nem voltak túl sokan.
Egy árnyékos helyen letanyáztam és pihentem volna, de persze
esélyem sem volt. Egy idősebb férfi egyből odajött, szokásos
kérdéssor. Persze megválaszoltam, cserébe meghallgathattam az ő
fotós és bicajos történeteit. -Na jó, nem volt ennyire rossz
beszélgetni, de itt azért szívesebben pihentem volna, tudva mi vár
még rám. Illetve nem tudva, hiszen még soha életemben nem
vadkempingeztem és azért izgultam egy kicsit, hogy jön össze.
Fél négy körül begurult Papa, aztán
négy előtt a többiek is. Gabiék, Isu, Beni, Laci, egész szépen
összejöttünk.
Az előadás rövid volt, de velős,
még nekem is volt benne újdonság, pedig sokat foglalkozom a
témával. Eddig nem tudtam, de már a XIX.sz-ban is építettek
rekut. Eddig úgy tudtam, hogy 1930-körül találták fel.
Előadás után a próba lehetősége
(és a srácok légkürtje) odavonzott pár érdeklődőt, bár a
színpadon következő zenészek az utóbbitól nem voltak
felhőtlenül boldogok.
Üldögélő
fekvőbiciklisek
Még egy kicsit dumálgattunk, majd fél
hat körül elindultam.
Késésben voltam, de nem tudtam mit
csinálni vele.
Gyöngyösön még keveregtem egy
kicsit, aztán az utolsó lámpánál felraktam a lábam a pedálra
és elindultam felfelé.
Hülyeség
19:10 volt, 184m magasan, reggeltől
idáig megtettem 182km-t.
Az eleje nem volt túl meredek. Egész
könnyen ment. Bár egy tizenéves lány simán otthagyott felfelé
-még úgy is nagyon ciki, hogy ő könnyű bringával, csomagok
nélkül volt.
Szép idő volt, tetszettek a
naplemente színei, a jó hegyi levegő. Ez kell az én vasműtől
elhasznált tüdőmnek!
Mátrafüreden nagy élet volt,
éttermek, bárok az út mellett esti forgalom. Gyanús volt, hogy
nagyon megnéztek, a csomagjaim láttán elismerően integettek.
Hmmm.... Tudhatnak valamit, amit én nem!
Mátraházáig nem volt nagyon vészes
az emelkedő meredeksége. Ide 712m magasra 20:33-kor értem fel
(196km). Onnan viszont! A maradék 300m szintet mindössze 4km
hosszan teszi meg az út. Igazi hegyi szerpentin, hajtűkanyarokkal.
Itt már nagyon kivoltam, töksötétben
csalinkáztam felfelé, szerencsére szinte egyedül. Most már
csakazértis megcsinálom! Vagy felérek, vagy kidőlök, de magamtól
meg nem állok!
Végre! 21:10 perckor fent álltam
1014m magasan, a lábamban 200km távolsággal. Megcsináltam amit
kimondani sem mertem, csak egy hátsó gondolat volt: feljöttem
Gyöngyösről a Kékes-tetőre egy 44kg-os biciklivel egy
pillanatnyi megállás nélkül! Igaz hogy csigatempóban, 2 óra
alatt mentem 18km-t 830 méter szintemelkedéssel, de aki a hátán
viszi a házát, az olyan lassú mint a csiga!
Elég kemény volt, rendesen ki is készültem. Egyszer megcsináltam, most már tudom, hogy képes vagyok rá, de a következő ilyen hegymenetnél inkább megállok közben pihenni.
Pofátlanság
Viszont hol fogok én aludni?
Még otthon kinéztem egy pihenőt 2
kanyarral lejjebb. Forrással, esőházzal, tűzrakó hellyel, jó
lesz az nekem. De a sötétben már nem volt kedvem sehová sem
menni, a bal markolatom is meghajlott a kezemben, sejtettem hogy
ebből még gondok lesznek. Fent egy lelket sem láttam, lesz ami
lesz, én itt maradok!
Keresgettem egy darabig a Torony
étterem mellett helyet zseblámpával, de nem találtam
szimpatikusnak. Végül a tárcsás felvonó tetejénél találtam
egy 4m2-es sík területet. Igaz hogy teljesen nyílt helyen volt, de
úgy voltam vele, este ki az a bolond aki erre járna -mármint úgy
sincs még egy ilyen bolond rajtam kívül! Ha mégis lenne, akkor
sem lesz probléma, bolondok egymás közt megbeszélik. Látszik,
nem aggódtam túl a szállás problematikáját!
Tíz órára mindennel elkészültem, a
vacsora és a fürdés technikai okok miatt elmaradt. Vacsorázni nem
volt erőm (hiába cipeltem fel a 30 dekás konzervet és a főzőt),
a fürdéshez pedig nem volt elég vizem. Még egy kicsit olvastam,
majd várt az édes álom.
A hálószobám másnap
reggel. Azt hiszem aznap én aludtam Magyarországon a legmagasabban.
05.23. Hétfő 2. nap
Fáradtan,
éhesen
Az éjszaka viszonylag eseménytelenül
telt. Nem keltett fel senki, de néha magamtól felébredtem valami
zúgásra. Olyan volt, mint egy láncfűrész hangja, de valószínűleg
senki nem használt ott éjjel láncfűrészt. Inkább a torony
drótköteleinek a hangja lehetett, ahogy fújta a szél. Mert éjjel
feltámadt a szél. Szerencsésen választottam sátorhelyet, az
északi szél elől nagyrészt takarásban voltam, így nem is
zavart. Nem fáztam, bár nem volt túl meleg, de a sátram és a
hálózsákom is elég jó.
4:15-kor keltem a nappal együtt.
Napkelte a csúcson.
Fél óra alatt felmálháztam a
csigát, de indulásnál megtörtént amitől tartottam, kezemben
maradt a markolat.
Eltört a kormányom!
Előkaptam a kreativitásomat. Egy
mindig nálam lévő drótdarabot és egy halom káromkodást
felhasználva tűrhető megoldást eszkábáltam össze mindössze
negyed óra alatt.
Látod Falu Bolondja,
ezért van nálam mindig drót!
Elkészítettem a csúcsfotót,
Csigabringa a csúcson
majd továbbindultam a már nagyon
hiányzó forrás és a reggelim felé.
Két kanyarral lejjebb valóban ott
volt a forrás és a pihenő is. Végre víz és reggeli! Egyből
felállítottam a főzőt, begyújtottam és feltettem rá a
csajkában a vizet. Főztem egy zabkását és sok mézzel megöntözve
megreggeliztem.
Étkező. Jó lett volna
itt éjszakázni, de majd legközelebb!
6 órakor ment fel az első jármű,
egy autó. Valószínűleg addig nyugodtan alhattam volna fent, a
kutya sem járt arra.
Reggeli után, jól felöltöztem, mert
20-25km gurulás várt. Még én hogy vártam! A tegnapi erőpróba
és a kevés pihenés miatt csak földrajzilag voltam a csúcson,
erőnlétileg nem.
Az ereszkedést nem élveztem annyira,
mint reméltem. Ólmos fáradtság telepedett rám. Bár ritkán
kellett tekernem, de ha mégis, akkor nagyon nehezen ment. Nem
értettem mi történik! Nem szoktam én ilyen lenni. Párszor meg is
álltam megvizsgálni a gépet. Éreztem hogy valami nem stimmel, de
nem tudtam rájönni hol van a hiba. Ráadásul az erdőben reggeli
félhomály volt, de a nyílt részeken olyan erősen és alacsonyan
tűzött a nap a szemembe, hogy alig láttam. Parádtól Recskig a
10km egy merő szenvedés volt. Mi lesz így velem?! Ennyire gyenge
vagyok? Vagy a gép döglődik? Inkább az utóbbit tippeltem
hangsúlyosabbnak. Eldöntöttem, ha találok megfelelő helyet,
megállok átvizsgálni. Akárhol nem lehet, egy megpakolt túrarekut
sajnos elég nehéz szervizelni.
Második
komoly hiba
Sirok előtt közvetlen egy kanyarban
láttam meg az alkalmas szerelőcsarnokot, egy kanyarban lévő
korlát képében. Erre a pedálnál fogva fel tudtam akasztani a
gépet és át tudtam vizsgálni.
A látványtól dobtam egy hátast! A
féktárcsám behullámosodott, de durván! A kerületén olyan
5cm-enként ide-oda hajlott 2-3mm-t. Ezzel most mit tegyek? Így nem
mehetek tovább! Folyamatosan fog a fék!
Előszedtem a Mekkmester márkájú
javítókészletemet (és az összes általam ismert káromkodást)
és nekiláttam egyengetni a féktárcsát. Igazán büszke lehetek a
kitartásomra! Ugyanis több mint két óra hosszat szenvedtem az út
szélén, éhesen, fáradtan, egyre jobban nekivetkőzve, az összes
káromkodásból is rég kifogyva, mire beláttam, hogy ez így nem
fog menni. Leültem a dzsindzsás árokpatra és miközben
feltöltöttem magam szendviccsel, kezemben a térképpel átgondoltam
a lehetőségeimet:
-Kérhetek mentést.
Az útiköltség és az idő ezt eléggé
megnehezíti. Messze vagyok, valahol az "Istenhátamögött". Mire
idetalálnak értem.... Ráadásul a gépet eléggé szét kellene
kapni ahhoz, hogy beférjen a kocsiba. Nem, ez nem jó megoldás. Van
majdnem 4 teljes napom, hogy hazaérjek. Valahogy csak megoldom.
-Kérek telefonos segítséget.
Van bicikliszerelő ismerősöm
otthon. Felhívom, hogy ugyan árulja már el, mitől hullámos a
tárcsám, de legfőképpen azt, hogy a túróba' javítsam meg itt
az árokparton. Ez sem jó! Eddigre majdnem biztos voltam benne, hogy
a féktárcsa azért hullámosodott be, mert túlságosan elkopott és
a hosszú ereszkedésben a sok fékezés miatt túlságosan
felmelegedett -pedig igyekeztem szakaszosan fékezgetni. Viszont
abban is majdnem biztos voltam, hogy a tárcsa javíthatatlan,
különösen itt helyben. Tehát hiába telefonálnék.
-Kikötöm az első féket és
eltekerek haza.
Ez is problémás. A hátsó fékem sem
az igazi, le kellene cserélnem. Mivel csak tartaléknak használom,
úgy voltam vele, jó lesz még egy darabig. De ha jó lenne, akkor
is problémás csak hátsó fékkel, egy megpakolt túrabicajjal a
hegyeken keresztül 220km-re hazajutni.
Végül arra jutottam, hogy két
lehetőségem van. Kikötöm a féket, ez alap. Szerencsére a
térképen látom hol lesz nagyobb lejtő előttem, ott visszakötöm
és legurulok állandóan fogó fékkel. Azután vagy továbbmegyek
az eredeti útvonalon és az első utamba kerülő bringaszervizben
(úgy emlékeztem, Szilvásváradon lesz) megnézetem a féket. Vagy
változtatok az útvonalon, bemegyek Egerbe, ami viszonylag közel
van, megcsináltatom a féket és majd meglátjuk hogyan tovább.
Csekély különbséggel az első
verzió nyert. Kikötöttem a féket, összepakoltam és végre
elindultam.
Problémák,
megoldások
Még Sirok előtt szembejött velem egy
utazó. Hatalmas hátizsák alatt nyílt tekintetű lányka nézett
meg alaposan. Intettem neki, de nem álltam meg. Ez hiba volt! Az
egyedül utazás egyik nagy előnye, hogy az utazó könnyen
ismerkedik. Ha egy másik utazóval találkozom, szinte mindig
megállok pár szóra, tökmindegy milyen nyelven beszél. Honnan,
hová, mikor, mennyi -ez a közös nyelv. Aztán egy -Jó utat! és
gyerünk tovább. Nagyon rövid történetek ezek, mégis a
legérdekesebbek, amit csak az Út adhat. Feltölt energiával a
tudat, hogy nem vagyok egyedül, vannak más bolondok (utazók) is,
akik ugyanazt csinálják mint én, csak másképpen. Ezt hagytam ki!
Így utólag nagyon bosszant, de akkor "Idegállapotban vótam,
Maunika!".
Sirok után araszoltam felfelé a
szerpentinen, olyan lassan, hogy hátranéztem húzok-e csiganyálat.
A térkép nincs állandóan
bekapcsolva, mert a képernyő elég sokat fogyaszt és az energiával
spórolnom kell. Csak néha kapcsolom be, ránézek hogy merre
menjek. Itt az emelkedő tetején, a ránézésnél láttam, hogy
elnéztem egy kereszteződést, Eger felé fordultam. Gondoltam, ha
már így lett, akkor legyen így, vissza nem fordulok. Beállítottam
a térképen a legközelebbi egri biciklisboltot célpontnak.
Visszakötöttem az első féket, mert elég komoly lejtő várt rám
és irány Eger!
Egerbaktán a völgyben megálltam a
kútnál, kicsit lemosakodtam. Nagyon hiányzott már egy alapos
mosakodás (evés, pihenés), de nem volt időm. Tizenegy felé
járhatott és tartottam tőle, hogy a biciklisboltok délben
bezárnak. Megint kikötöttem a féket, mert emelkedő jött. Úgy
is hagytam, csak Egerben volt kisebb problémám, amikor egy hirtelen
pirosra váltó lámpánál még a cipőtalpammal is fékeznem
kellett, hogy el ne üssem a gyalogosokat.
Egerben elég könnyen megtaláltam a
bringaboltot, egy nagyon kis helyiségben. Beigazolódott amitől
tartottam, a bolt 12-13 közt zárva van, háromnegyed tizenkettő
volt. Gyorsan oldalra döntöttem a gépet, kikaptam az első kereket
és bevittem. Azért kellett az utcán szerelnem, mert olyan kis bolt
volt, hogy a megpakolt gép be se fért volna.
Hogy lesz ebből megint
túra?
Rendes srác volt a boltos. Egyből
mondta, hogy féktárcsát nem centíroz. Van viszont neki kétezerért
160-as tárcsája. Rendben, kérem, de le is kellene cserélni, mert
torx csavar fogja, ahhoz pedig nincs kulcsom.
-Jöjjek vissza egy órakor!
-Nem jó, nem akarok addig várni!
-Akkor ad nekem egy torx kulcsot is,
vigyem el!
-Jó, ha végeztem itt hagyom a bezárt
bolt előtt, csak nem viszik el.
-Tudod mit, add ide, megcsinálom!
Szóval kicserélte nekem a tárcsát,
pedig így elkésett az ebédről. Igaz csak két perc volt az egész.
Szóval visszaszereltem és
beállítottam a kereket és a féket. Végre használható volt a
gép. Leültem egy zacskó diákcsemegével és a térképpel
kitalálni a hogyan továbbot. Az időm jól elment és a törött
markolat miatt kézi hajtásom sem volt. Ez kb. 20-30%-kal kisebb
hajtónyomatékot jelentett. Nem mertem így bevállalni a hegyi
szakaszt. Fájó szívvel, de lemondtam a Bükkről és Tokajról.
Helyette azt találtam ki, hogy Mezőkövesden keresztül eltekerek
Tiszaújvárosba, ott át a Tiszán és a folyó mellett legurulok az
eredetileg tervezett Csongrád helyett Szegedig. Onnan pedig haza.
A
harmadik hiba
Kifelé indultam hát Egerből, de még
mindig szokatlanul nehezen tudtam tekerni. Alig hagytam el a
belvárost, rájöttem az okára. Elromlott a hátsó váltóm! Nem
váltott vissza a nagy fogaskerekekre. Hát ez volt a probléma!
Ezért volt a hegymászás annyira nehéz! Azt hittem a legkisebb
fokozatban vagyok és nem értetem miért tekerek ennyire nehezen.
Sajnos elég nehéz észrevenni ezt a hibát a biciklim speciális
kialakítása miatt. Ráadásul a fékre koncentráltam, erre nem is
figyeltem. Így utólag nem tudom megmondani mikor romlott el, de
elképzelhető, hogy már előző nap, a csúcsra menet is rossz
volt. Lehet, ezért éreztem annyira nehéznek azt a mászást is!
Az első parkolóban újra megláttam
szerelni. Már említettem mennyire megnéztek, itt is egy perc után
már mellettem állt egy érdeklődő. Éppen a magyar nyelv
sokszínűségét idézgettem magamban, mikor elkezdett kérdezgetni.
Mogorván és elutasítóan válaszoltam, ott is hagyott.
Mint kiderült, a bowdenház tört el
egy helyen. Sajnos a kézi hajtás egyik jellegzetessége a bowdenház
sérülése. Folyton mozog, csavarodik, az eső beleesik, sokkal
sűrűbben kell cserélnem, mint egy hagyományos bringán.
Ennek annyi!
Megpróbáltam az út mellett javítani,
de nem sikerült rendesen megcsinálnom. Gondoltam inkább elmegyek
egy bicikliboltba és veszek új bowdent és házat is. Két
utcányira visszafelé találtam is egyet. Megvettem az
alkatrészeket, kértem kölcsön szerszámot és a bolt előtt
megszereltem.
Kíváncsiságból megkérdeztem a
boltost, szerinte mi lehetett a baja a féktárcsámnak. Nem mondtam
el neki, hogy mire gyanakszom. Ő is azt mondta, hogy nagyon
elvékonyodhatott már a tárcsa és nem bírta az extra terhelést.
Kb. 25 ezer km-t mentem vele, ez nem is csoda. Ezelőtt nem volt
tárcsafékem, nem tudtam meddig bírja a féktárcsa. Most egy
életre megtanultam!
Induláskor sehol nem találtam a
kesztyűmet. Elhagytam valahol. Ez nem igaz, mi jöhet még?!
Fordulópont
Gondoltam, talán a parkolóban
felejtettem, az út menti szerelésnél. Gyerünk vissza, úgyis útba
esik!
Bekanyarodtam a parkolóba,
letámasztottam a gépet és elkezdtem keresni. Egyből odajött
hozzám az előbbi illető (akinek olyan mogorván válaszoltam),
kezében a kesztyűmmel. Ahogy elmentem megtalálta a földön és
elrakta nekem! Hálásan megköszöntem, elnézést kértem tőle és
elmagyaráztam miért voltam olyan morcos. Kicsit még beszélgettem
vele mielőtt tovább indultam.
A fontossági listám így nézett ki:
mosakodás, evés, pihenés, haladás. Az elsőt nem tudtam egy város
közepén teljesíteni, ezért elindultam kifelé. A másodikhoz
szükségem volt némi ellátmány pótlásra ezért gyorsan meg is
álltam egy kisboltnál. Bevásároltam -nagyon finom zsemlét
kaptam- és beszélgettem kicsit a boltossal. Egerben mindenki
megszólított! Elképesztő! Egyetlen percre nem tudtam megállni
úgy, hogy ne kezdtek volna kérdezgetni. Ez alapból érdekes is tud
lenni, de most nagyon nem volt hozzá hangulatom.
Végre, 10 óra szenvedés után
délután háromkor el tudtam indulni újra túrázni! 53km-t
sikerült reggeltől idáig megtenni.
Egerből kifelé jó széles, de
forgalmas út vezetett Andornaktályáig. Ott kaptam egy igen combos
emelkedőt. Sajnos az út állapota is változott rossz irányba, a
forgalom maradt, a szélesség csökkent. Centizgettek, na! Átléptem
Borsod megyébe. Itt tűnt fel utólag, hogy a hevesi autósok
mennyivel korrektebben vezetnek! Érdekes, nem gondoltam volna, hogy
a megyék közt ilyen látványos különbség van. Háromnegyed
négykor Mezőkövesd előtt jártam 4-5 km-rel, amikor rátaláltam
erre:
Na, vajon mi ez?
Fogadjunk, hogy mindenki egy mezőnek
nézi! Nem talált! Ez itt a fürdőszobám! Mármint egy olyan hely,
ahol senki nem jár, az úttól pedig elég távol van. Így alkalmas
arra, hogy meztelenre vetkőzzek és a nálam lévő maradék, ivásra már alkalmatlan hőfokú vizet felhasználva megmosakodjak. Erről
nem készült kép, akinek jó a vizuális fantáziája, az könnyen
odaképzelhet. Mindjárt sokkal jobban éreztem magam! Lista
első pontja: pipa! Nem problémáztam azon, hogy elfogyott az összes
vizem, hiszen úgyis mindjárt Mezőkövesdre érek.
Ez a város mindent megtett azért,
hogy megkedveljem. Az első nagyobb kereszteződésben mindjárt
szembe jött egy nagyon fincsi ivókút! Onnan pedig már látszott
ez:
Amiről most már könnyen
kitalálhatjátok, hogy az ebédlőm volt.
Kellemes, árnyas, csendes park, tóval.
Még a mellettem lévő padon ülő fiatal pár is csak azután
kezdett mérgezni engem idegméreggel, miután befejeztem fejedelmi
és késői ebédemet. Második pont: pipa! Éééés, csak indulás
előtt jött az első kérdezősködő! Végig tudtam ülni több
mint fél órát nyugodtan! Eger után, ez valóságos csoda volt.
A város továbbra is kényeztetett
széles utakkal, melyeknek a szélére festettek kerékpársávot,
ahelyett hogy felkényszerítettek volna valami gyalogosok közt
össze-vissza kanyargó borzadályra ("normális"
kerékpárút Magyarországon).
Jutalomút
Talán már említettem, hogy nagyon
szeretem a pusztát. Szerintem egyik előző életemben pusztai ember
lehettem -bár ha jól emlékszem, már az előző életemben sem
hittem a lélekvándorlásban.
Mezőnagymihály, Gelej, Mezőcsát
-ahogy nektek most, úgy nekem sem mondtak semmit ezek a nevek.
Mostanra viszont egy olyan tájat jelölnek, ahová bármikor
szívesen visszamennék. Igazi jópofa puszta, magas füvű
legelővel, csinos kis ligetekkel, takaros falvakkal. Csend és
nyugalom mindenütt! Kilátás jó, forgalom minimális, szél szembe
-ez mondjuk pont nem jó, de elviselhető, nem is foglalkoztam vele.
Szívesen megálltam volna itt
sátrazni, de még nagyon korán volt 5-6 óra körül. Úgy
döntöttem, inkább kimegyek a Tiszához, Tiszakeszi és
Tiszapalkonya közé. Itt, mindentől távol szintén kellemes lesz
táborozni, a kis fényszennyezés miatt tán még csillagokat is
leshetek este.
Tiszai
este
Tiszakeszi már inkább a Tiszához
tartozott, mint a pusztához, nem is tetszett annyira. Találtam
kutat, ahol mosakodtam és feltöltöttem az ivóvíz készletemet.
19:40-kor pillantottam meg a Tiszát,
következő 48 órám állandó kísérőjét.
Tiszakanyar
Ráfordultam a gátra északi irányba
és a faluból megfelelő távolságra érve kezdtem táborhelyet
keresni. Már a térképen kinéztem egy erdős részt, ahová a
gátról rövid földút vezetett be. Élőben is tetszett a hely. A
földút simán járható volt, 1km után elértem rajta egy kábé
50m széles 4-500m hosszú mezőt. Őzek vacsoráztak rajta, két
oldalt erdősáv szegélyezte. Sehol egy ember, ez jó lesz! 120km-t
sikerült reggel óta megtennem.
Nyolckor elkezdtem tábor verni.
Háromnegyed kilencre már bent feküdtem a hálózsákban, egy meleg
vacsorán túl. Megettem végre a konzervet, amit még otthonról
hoztam. Eddigre besötétedett, hallgattam az éjszaka hangjait.
Néhány közülük elég érdekes volt, például egy ismétlődő
ugatás-halálsikoly párosítás. A hold viszont gyönyörű volt és
óriási, kár hogy csak ilyen fényképet sikerült csinálnom róla:
Óriási és sárga,
mintha a nap lenne.
Még olvastam egy kicsit, majd eltettem
magam másnapra. Eddigre elkezdett fújni a szél, ugyan esőt
jeleztek és hidegfrontot, de nyitva hagytam a sátrat, csak a
szúnyoghálót húztam be. Nem sokkal elalvás után felébresztett
valami hangos vágtatás, ami közvetlen közelről hallatszott.
Olyan volt, mintha lovak trappolnának, csak halkabb. Gondolom
menekülő őzek lehettek.
05.24. Kedd 3. nap
Küzdelem
Fél háromig bírtam aludni.
Mennydörgésre és villámlásra ébredtem! Megjött a "várva
várt" hidegfront.
Most mit tegyek? Kezdjek azonnal
összepakolni, mielőtt elkezd esni? Esőben nagyon nem jó tábort
bontani. Akárhogy csinálom, mindenem vizes lesz. És ha
összepakoltam, merre menjek? Folytassam a tervezett utam, be a vihar
közepébe? Vagy menjek másfelé, ahol nem ázok el? Vagy aludjak
tovább? Legalább pihenjem ki a tegnapi fárasztó napot?
Megnéztem a várható időjárást,
országos esőt és zivatarokat jelez. Ezek szerint, bármerre
mehetek, mert úgyis mindenképpen elázok. Nagyszerű, akkor
folytathatom a tervezett utam! Egy kérdés megválaszolva.
Kicsit még próbálok pihenni, de
aludni nem tudok. Nincs kedvem a sötétben elindulni. Továbbra is
dörög és villámlik. Érzem az esőszagot a levegőben, de itt nem
esik. Pont a vihar szélén lehetek. Talán megúszom? Nem hiszem, a
szél felém fújja a felhőket.
Négykor nekiállok összepakolni. A
táskáim nem vízállóak, a hálózsák tartója sem. Ezeket
gondosan kibélelem zacskóval. Előkészítem az esőruhát. Majdnem
végzek a sátorbontással, amikor elkezd esni. Kicsit még várhatott
volna! Gyorsan befejezem a pakolást és elindulok.
Kábé félúton járhatok a töltéstől,
amikor le kell szállnom. Most már erősen esik. A földút felső,
poros rétege átnedvesedett (alatta kemény agyag van, az nem szívja
fel a vizet), még száraznak látszik, de kegyetlenül csúszik. Nem
tudok a megpakolt fekvőbiciklivel egyensúlyozni, tolnom kell
tovább!
Ötven méterre lehetek a töltéstől,
már szakad az eső. Egyik pillanatról a másikra a sár elkezd
tapadni. Ez nagy baj! A biciklimen a gumi és a villa közt kicsi a
hely. A gumi felszedi a sarat és pillanatokon belül eltömi ezt a
rést. Pár méter megtétele után mindenem tiszta sár. A kerekek,
a fékek, a váltók, még a cipőmre is hatalmas koloncok tapadnak.
A kerekek megszorultak, nem forognak.
Hogy jutok innen ki?! Már csak húsz
méter! Normál esetben két másodperc lenne áttekerni, de teljesen
beleragadtam a sárba. Fel kellene emelnem a biciklit és vinni, de
ez nem olyan egyszerű. 44kg és nincs fogása. Ráadásul egy meredek, sáros emelkedőn kellene felvinnem a töltésre. A cipőm is
beleragadt a sárba, alig bírok lépni. Inkább tuszkolom, csúsztatom előre
ahogy bírom, nagyon lassan és keservesen.
Közben Jókai történetei jutnak
eszembe a XIX. sz-ból, az esős időszakban minden közlekedést
lehetetlenné tevő tiszai sárról. Eddig csak olvastam róla, most
meg is tapasztalhattam! Brutális! Nem gondoltam volna hogy a jól
járható útból percek alatt micsoda dagonya tud lenni!
A töltés meredek oldalában csak
minden erőmet összeszedve tudom feltolni. Nem hiszem el! Itt ázok,
5 méterre az aszfaltúttól és pár centinként tudok csak haladni,
minden erőmet megfeszítve! Végre fent vagyok, az aszfalton! A
helyzet siralmas, belül mégis nevetek. Az jár a fejemben, este
milyen gondosan választottam ki a táborhelyem. A sátor bejárata
kelet felé nézett. Micsoda fényképeket fogok napkeltekor
készíteni, gondoltam. A címe az lesz: Kilátás a hálószobámból.
Most épp napkelte lehet. Micsoda fényképet lehetne most csinálni!
Hogy irigykedne mindenki aki látja! Nyakig sárosak vagyunk én és
a bringám is és ömlik az eső. Persze nem csinálok semmiféle
képet, hisz a telóm gondosan zacskóba van csomagolva a belső
zsebemben, de a jelenetet soha nem felejtem el, az tuti.
Inkább nekilátok a kármentésnek. A gáton hiába keresek faágat, amivel lekaparhatnám a sarat. A gátról pedig le nem megyek, az biztos! Jobb híjján puszta
kézzel szedem le. Nagyjából megtisztítom a kerekeket, fékeket,
váltókat. A lábamat erősen a földhöz csapkodom, a kezemről
pedig egy pocsolyában mosom le a nagyja sarat. Végre indulhatok!
Tulajdonképpen szép a reggel. Az eső
kimosta a levegőt, jó tiszta illata van. Kibukkan a nap, rövid
ideig még szivárványt is látok. Ha nem lennék még mindig saras,
fáradt és éhes, az eső nem is zavarna.10 km után elérem az első
falut, Tiszapalkonyát.
Mosakodás,
reggeli
Bemegyek a faluba, kicsit kevergek,
mire megtalálom amit keresek. Egy kutat, mellette pedig egy teraszt.
Egy bezárt bolté vagy kocsmáé lehetett a pár négyzetméteres
bagószagú terasz. Most viszont én veszem birtokba. A falu közepén
vagyok, velem szemben bolt és buszmegálló, de még korán van,
sehol senki. Az eső közben szinte teljesen eláll.
Előbb kezet mosok, majd vizet teszek
főni. Párhuzamosan készítem a reggeli zabkásámat és takarítom
a biciklit. A sár nagyon nehezen jön le. Mire végzek a mosdással,
elkészül a reggelim is. Ideje volt, már nagyon éhes lettem.
Közben megélénkül a környék.
Kinyit szemben a bolt, jön a busz, gyűlnek az emberek. Először
egy biciklis szólít meg. Míg eszek, beszélgetünk. Honnan,
hová....a szokásos. Nézegeti a gépet. Ő is ezermester, csinált
már motrot is magának. Egyébként esztergályos, de hegeszteni is
tud. Felajánlja, hogy meghegeszti az eltört kormányom. Gondolkodom
rajta, de végül visszautasítom, pedig ingyen megcsinálná. Nem
bízom benne eléggé, hogy jól csinálná meg. Most tudok menni,
inkább ne nyúljon hozzá!
Később jut eszembe, hogy megkérhettem
volna, hogy egy slaggal hadd veressem le a sarat. Erre ott nem
gondoltam, pedig biztosan megengedte volna, nagyon segítőkész
volt.
Közben több arra járó ismerősét
odahívja. Elég nagy csapat gyűlik össze. Szerencsére többnyire
ő beszél helyettem, én tudok enni, mosogatni és pakolni. Mindenki
az elindulásomra kíváncsi. Hogy lehet ezzel menni?! Még beugrok a
boltba, veszek kenyeret és hagymát, később így nem kell
megállnom. Tiszaújváros után a térkép szerint egy jó 50km-es
szakasz áll előttem, ahol nincs település.
Felszállok gépemre és megmutatom
összegyűlt közönségemnek hogy működik. Elköszönök tőlük,
még egy darabig érzem a hátamban kíváncsi tekintetüket.
Fél nyolc van. Öt órája fent vagyok
és alig haladtam valamit. Strapás dolog ez a nomád biciklitúra.
Azt mindenesetre egy életre megjegyzem, hogy földúton nem megyünk
be sátrazni!
La
Trottineuse
Tiszaújváros következett. Nem álltam
meg, átmentem a Tiszán és visszafordultam dél felé. Jól járható
töltésen mentem. Az idő tűrhető volt, nem esett, enyhe
szembeszél. Jobbra a Tisza, ártéri erdő. Balra földek, mezők,
az Alföld. Ember rajtam kívül senki.
Tekeregtem én is és a gondolataim is.
A töltésen messzire el lehet látni és nekem jó a szemem, így
messziről kiszúrtam a szembejövő biciklist. Elől nagy csomag,
gondolom a kosárja van teli, hátul semmi. Ez, nem túrista, biztos
helyi ember, talán közmunkás.
Ahogy közelebb ér látom hogy nem
teker, hanem lökdösi magát bal lábbal. Lassítok, gondolom
elszakadt a lánca, azért nem tud tekerni. Van nálam láncbontó,
tartalék lánc, segítek neki -gondolom. Csak egész közelről
veszem észre, hogy a szemem hiába jó, ha az agyam becsap és azt
láttatja amit gondolok, nem a valóságot.
Egy rollerező lány áll meg
mellettem! Vékony, fiatal nő, hatalmas csomagokkal, hátizsákkal,
francia zászlóval. Igazi utazó!
Ez egyből látszik a tekintetén és a
felszerelésén. Tudniillik egy zacskó van a kormányára kötve
szemetesnek. Aki ilyenre gondol, az nem közlekedő, hanem utazó.
Nem az fontos neki, hogy eljusson valahová (CÉL), hanem maga az
ÚT. És tiszteli annyira az utat, hogy nem szemeteli össze. Még
akkor sem, ha már rengetegen ezt tették előtte. Nem érdekli az
sem, mennyire rondán néz ki a zacskó szemét a csomagján. Nekem
is van ilyen zacskóm természetesen, a zászlórúdamra kötve.
Imádom az ilyen találkozásokat.
Azonnal megindul az információcsere. Blandine Franciaországból
indult európai körútra. Egy rollerral! Egyedül! Már majdnem
14ezer km-t tett meg indulás óta. Olyan nehéz a csomagja, hogy nem
bírom a rollerját megemelni, mert kifordul a kezemből. Hihetetlen!
Nem ám leugrik az utcára rollerezni egyet! Fenéket! Feldobja rá
a sátrat, némi ruhát, egyéb cuccot és irány a nagyvilág.
Elképesztő ember. És még rám mondják, hogy nem normális. Hozzá
képest sajnos nagyon is normális vagyok!
Még beszélgetünk kicsit, lefotózzuk
egymást.
Az egyetlen kép egész úton,
amin rajta vagyok.
Ad nekem egy kitűzőt, rajta a
felirat: La Trottineuse. Mondja, hogy ez ő és keressek rá neten.
Nagyon jó ötlet! Nekem is kellene valami hasonló. A Csavargoo
zászló ilyesmi, de arról csak a fekvőbiciklisek ismernek meg. Már
aki még nem ismer személyesen.
Egyhang
Elválunk, mindenki megy tovább a
saját útján. Még sokáig rázogatom hitetlenkedve a fejem. "Hát
ilyen nincs! -és mégis van".
Van lehetőségem gondolkodni, az úton
ugyanis kevés dolog vonja el a figyelmemet. Tiszaújvárostól
Tiszafüredig 50km-en keresztül nincs semmi lakott teület. Csak
néha látok embert, traktorosokat vagy közmunkásokat.
Egy kisebb zápor azért elkap, csak
hogy ne unatkozzak.
Tiszaújvárosban már nagyon éhes
vagyok. Nem találok igazán jó helyet, így csak vizet tölteni
állok meg. Illetve egy Kerékpáros Centrum feliratú nagy
épületnél. A biztonsági őrtől megtudom, hogy még nincs nyitva,
pár hét múlva lesz az átadás. A kérdésre, hogy mi is ez
tulajdonképpen, bizonytalan választ kapok. Valami kölcsönzőféle,
információs iroda is lesz benne. Az a nagy szám, hogy biciklivel
fel lehet tekerni az emeletre. Olyan út visz fel, mint a
parkolóházakban. Ez engem nem tesz boldoggá, nem sok értelmét
látom, különben is, éhes vagyok. Kérdem az őrt, hol tudnék
enni, de nem tud semmit mondani. Így hát megyek tovább Poroszlóra.
Ebéd,
szieszta
A tavon átvezető 34-es út forgalmas.
Rossz helyen jövök le róla, így nem a gáton megyek végig, hanem
bemegyek Poroszlóra.
Megnézem az Ökotúrisztikai izébizét
kívülről. Teli van iskolás csoportokkal, fizetős, nincs kedvem
bemenni. Keresem tovább az ebédelőmet.
Végre vissza tudok jutni a gátra.
Találok egy vízparti csendes helyet (Csicsman kikötő), fedett
pavilon, padok, asztal. Ez éppen jó lesz! Úgy néz ki, mintha
magánterület lenne, de kiírva nincs. Amíg el nem küldenek,
maradok. Két ember a tetőt fedi éppen, megkérdem tőlük
leülhetek-e a padhoz enni? Megengedik, úgyhogy hozzálátok az
ebédemhez. Épp ideje, fél tizenkettő és reggel óta nem ettem.
Zsíros kenyeret eszek hagymával, nagyon jól esik.
A pavilon alatt meglátok egy
kávéautomatát és mellette egy szabad konnektort! Gyorsan bedugom
a powerbank-et tölteni, felteszem az automata tetejére, így nem
feltűnő.
Pihen a gép és a gazdája is.
Ebéd után pihenek kicsit. Ülök a
padon a parton és nézem a vizet, a hajókat. Esik le a fejem, ezért
fogom a kameratáskát (minden értékes cuccom ebben van), a fejem
alá teszem és eldőlök a padon a pavilon belsejében. Nem akarok
aludni, csak pár pillanatra hunyom le a szemem.
Egy német család érkezése ébreszt, érzésem
szerint kábé fél órával később. Lassan, nehézkesen térek
magamhoz. Elaludtam! Körülnézek, szerencsére megvan mindenem, a
powerbank is.
Összekapom magam és sokkal frissebben
tovább indulok.
Tisza-tó
Végig bicikliút vezet a tó partján
a gáton. Csak egy "kilátónál" állok meg fényképezni.
Ez inkább egy nagyobb vadászlesnek néz ki. Már attól dülöngél,
hogy egyedül felmegyek rajta. Vagy ez az élmény része?
Tisza-tó
Később elkerített strandokon és
kempingeken gurulok keresztül. Ezt nem értem. Oké, most nincsenek
nyitva, ezért keresztül lehet menni. De mi van itt nyáron?
Elkerülő utat nem látok. Akkor is nyitva tartják a kapukat?
Az út pont úgy kanyarog, hogy nem túl
jó a kilátás a tóra. Másik irányba kellene mennem, akkor sokkal
szebb lenne.
Kiskörénél már be van borulva és
fúj a szél. A gáton keresztül visszatekerek a Tiszántúlra.
Gyün
az idő!
Brutális szembeszél fogad, alig bírok
tekerni. Besötétedik -délután háromkor. Negyed óra múlva
megjön az eső. Nem az a csendes fajta, hanem rendes zivatar. Jó
háromnegyed órán keresztül ver a víz, kívül-belül. Belül a
kemény szembeszél miatti izzadtság. Tiszaroff előtt eláll, rendbeszedem
magam. Bent a faluban gyerekek néznek tátott szájjal.
-Maga most versenyzik?
-Nem, túrázom.
-Aztaaa, de jó bringa! Kipróbálhassuk?
Nem magyaráztam meg neki, hogy ez több
okból sem lehetséges, csak tovább tekertem.
Itt ért Isu hívása. Két napja
beszéltünk Hatvanban és most aggódott értem. Náluk Budapesten
borzasztó idő van. Nálam is? Nem, itt most állt el, épp száradok
ma már harmadszor. Jólesett a hívása, még akkor is, ha közben
rendesen elkeveredtem, mert nem tudtam figyelni a térképet. Nem
baj, megnéztem Tiszaroffot.
Időutazás
A töltés ártéri oldalán fűzfákat
láttam, egyenletes sorokban. Nagyjából azonos méretűek voltak.
Egy vastag törzs, ágak nélkül, csak sok vessző nőtt ki belőle.
Szerintem kosárfűz ültetvény lehetett. Ilyent sem láttam még!
Tiszabőnél véget ért az aszfalt a
gáton, be kellett mennem a faluba. Nem baj, öt óra van, lassan
zárnak a boltok, be kell vásárolnom vacsorára. Nagyon lepukkant
házak, putrik, sehol egy normálisabb épület. Megállok egy bolt
előtt. Nézek tátott szájjal, keresem az időgépet, ami
visszarepített a múltba. A bolt nagyon kicsi, nagyon régi
berendezéssel. Szinte teljesen üresek a polcok és a pult. Sötét,
kopott az egész, reklámnak, lógóknak, fogyasztói társadalomnak
semmi nyoma.
Két bennszülött közeledik egy
biciklin, nagyon megnéznek. Nem túl bizalomgerjesztőek, ezért nem
megyek be a boltba, nem hagyom kint őrizetlenül a gépet a
cuccokkal.
Keringek kicsit a településen, boltot
keresek. Nem találok másikat, pedig végig megyek a Fő utcán, a
Micsurin, Néphadsereg, Gorkij utcákon. Vállalkozásnak semmi
nyoma, még kocsma sincs! Csak házak, illetve inkább putrik.
Kóbor kutyák bezzeg vannak, sunyin figyelnek, kétszer is megkergetnek. Az egyik kicsi falusi hibrid, oldalról támad, a tempót nem bírja (pedig egyáltalán nem gyorsítok), fokozatosan lemarad. Elképzelem, ahogy este a kutyakocsmában nagy pofával meséli egy sör mellett: Elkergettem! Egyedül! Pedig sokkal nagyobb volt mint én. Egyet sem mert vakkantani. Láttátok volna hogy menekült!
Az emberek viszont veszélyesebbnek tűnnek, ezért inkább kifelé veszem az irányt. Fellélegzek, mikor elhagyom a falut, nehezen hiszem el, hogy nem álmodtam. El sem hiszem, hogy ilyen létezik a 21.sz-ban Európában! Ennyire lepusztult településen még életemben nem jártam.
Kóbor kutyák bezzeg vannak, sunyin figyelnek, kétszer is megkergetnek. Az egyik kicsi falusi hibrid, oldalról támad, a tempót nem bírja (pedig egyáltalán nem gyorsítok), fokozatosan lemarad. Elképzelem, ahogy este a kutyakocsmában nagy pofával meséli egy sör mellett: Elkergettem! Egyedül! Pedig sokkal nagyobb volt mint én. Egyet sem mert vakkantani. Láttátok volna hogy menekült!
Az emberek viszont veszélyesebbnek tűnnek, ezért inkább kifelé veszem az irányt. Fellélegzek, mikor elhagyom a falut, nehezen hiszem el, hogy nem álmodtam. El sem hiszem, hogy ilyen létezik a 21.sz-ban Európában! Ennyire lepusztult településen még életemben nem jártam.
Vissza
a civilizációba
De mit eszek vacsorára? Esteledik,
lassan bezárnak a boltok. Fegyvernek a következő település. Itt
találok jónak látszó boltot, békés a környék, nyugodtan
hagyom kint a biciklit. Különösebben azért nem aggódom miatta.
Cuccokkal megpakolva még tolni is nehéz, ha nem tudja az ember hogy
hol kell megfogni. A cuccaimat meg nem hiszem, hogy elvinnék, nem
érnek túl sokat.
Veszek konzervet vacsorára, némi
pékárut és müzlit. Mire kiérek a boltból, a helyiek már
nézegetik a gépet. Természetesen egyből kérdezgetni kezdenek,
amíg pakolok, beszélgetünk. Különösen egy cigányasszony
érdeklődik, nagyon kedvesen. Csodálkoznak rajtam, mindenki arra
kíváncsi, hogy indulok el. Megmutatom nekik.
Fegyvernek után Törökszentmiklós
felé megyek a 4-es úton. Hirtelen két sávos úton találom magam.
Furcsa a nagy forgalom, alaposan elszoktam ettől Mezőkövesd óta.
Forgalomban
Törökszentmiklóson úgy megyek át,
mint kés a vajon, nem állok meg sehol. Nem használom a
bicikliutakat sem. Pedig Jász-Nagykun-Szolnok és Csongrád megyében
sok van és előszeretettel rakják ki az utakra a kerékpározni
tilos táblát. Persze ettől még a bicikliút nem lesz használható.
Energiafüggőség
Az államok jó részének, beleértve
hazánkat is, nagy problémája az energiafüggőség. Az úton
lassan ez vált az én fő problémámmá is.
A mai biciklitúrázónak telefonra
szüksége van! Tudom, hogy ezzel sokan vitatkoznának, de nekem
szükségem van rá. Ez a segélyhívóm, a kapcsolattartó eszközöm,
a navigációs rendszerem, a fényképezőm, az útinaplóm és a
könyvtáram. Lehetne nélküle túrázni, de az élményeket nagy
mértékben növeli.
A fogyasztói társadalomban viszont nem és nem és nem akarnak használható telefont
gyártani. Azon versenyeznek, hogy a teló minél vékonyabb legyen!
Tizedmillimétereken szőröznek. Ahelyett, hogy normális, a
követelményeknek megfelelő akksit tennének bele. Inkább lenne
kétszer ilyen vastag, legalább rendesen meg lehetne fogni. A
vízállóságról, a kesztyűben is kezelhető gombokról, a
csatlakozók hiányáról nem is beszélve. Samsung S3-am van, a maga
korában csúcstelefon volt, de ezek a hiányosságai megvannak.
Ezért, hogy tudjam használni,
különböző kompromisszumokra kényszerültem. Először is, ott
spóroltam, ahol tudtam, a lehető legkevesebbet használtam. Nem egy
eltévedést "köszönhettem" ennek a spórolásnak. Aztán,
vittem magammal egy powerbank-et -egy tartalék akkumulátort. Ezzel
kábé háromszor lehetett feltölteni a telót. Tudtam ugyan
agydinamóról is tölteni, de csak 0,5A-ral. Ez csak arra volt elég,
hogy lassabban merüljön.
Esőben mindez hatványozottan nehéz
volt. El kellett raknom a telefont, agydinamóról sem tudtam
tölteni. És ez egy esős nap volt!
A jó hír az, hogy menet közben sokat
gondolkodtam a megoldáson és rá is találtam. A probléma csak az
volt, hogy ezt útközben nem tudtam megcsinálni, csak otthon. Így
egyelőre maradt a küzdelem.
Napközben, valahol, valamikor
tönkrement az a kábelem, amivel a dinamóról töltöttem. Ott volt
ugyan a powerbank-é, de az sokkal rövidebb. A telót a sok eső
miatt nem tudtam tölteni, már majdnem lemerült és most már
dinamóról sem tudtam tölteni. A powerbankben is kevés szufla
volt, ezt a keveset is estére tartogattam. Kikapcsoltam hát a GPS-t
és innentől csak a kritikus pontoknál kapcsoltam be.
Azt találtam ki, hogy a rövid
kábellel összekötöttem a dinamó kivezetőjét és a telefont. Ez
működött, de mivel a telefon a kormányra volt rögzítve, hogy
menet közben is lássam, ezért nagyon óvatosnak kellett lennem.
Nem forgathattam a kézi hajtást, mert nem engedte a kábel.
Azért ezt muszáj volt
lefényképeznem
Újra
bajban
Martfű előtt jártam, már
esteledett. Be kellett volna kapcsolnom a lámpát, de akkor nem
tudok tölteni, mert azt is a dinamó táplálja és egyszerre csak
az egyiket tudja működtetni. A Bungee étolaj gyáránál fordultam balra,
amikor megtörtént a baj. Egy figyelmetlen mozdulat miatt elszakadt
a kábelem!
Most aztán jól nézek ki! A telóm
mindjárt lemerül és nem tudom tölteni, mert nincs több kábelem.
Itt vagyok egy teljesen ismeretlen helyen, lassan rámsötétedik,
szállásom még nincs, hazaüzenni nem tudok, hogy még élek
-indulás előtt megbeszéltem otthon, hogy minden este küldök
életjelet. Ja és a vizem is elfogyott.
Elindultam gyorsan Martfű felé,
hiszen megoldást csak ott találhatok. A város szélén egy
benzinkút és egy Lidl fogadott. Elsőre a bolttal próbálkoztam,
bár nem nagyon bíztam benne, hogy lesz kábelük. Hát nem is
volt. Nehogy már ilyen egyszerű legyen!
Átmentem a kútra, ott csak lesz. Ott sem volt! Pedig szerintem a Cristiano Ronaldo-s kulcstartó helyett
hasznosabb lenne usb-kábelt árulniuk. A kutas lány szerint is, de
mégsem tudott adni. Szerinte Martfűn így este nyolc után sehol
nem fogok kapni. Ezt el is hittem neki. Azt javasolta, menjek át
Tiszaföldvárra, ott a Pennyben látott a múlt héten. De hogy a
Penny meddig tart nyitva, azt már nem tudta. Esetleg Földváron
nézzem meg a Józsi benzinkútjánál, hátha ott van. Csak 7
kilométer.
Ki a bringához, gyerünk
Tiszaföldvárra! Már teljesen sötétben érkeztem meg és semmivel
nem voltam előrébb mint fél órával ezelőtt.
Beértem a városba, mindjárt egy
noname kút jött szembe. Ez lesz a Józsi! Beálltam és a deezerrel
lekapcsoltam az egyből támadó két házőrzőt. Hm, jól várják
itt a fizető ügyfelet! Talán nincsenek nyitva? A shopban még
égett a lámpa, hát bementem.
-Helló, kábel kéne -mondtam, persze
udvariasabban.
-Tölteni? -kérdezte a srác és
egyből nyújtotta felém.
-Nem, meg szeretném venni.
-Ja, ez a sajátom, eladó nincs.
-Uhh, hol kaphatok én most ilyent itt
a környéken?
-Sehol, már a Penny is bezárt.
Lógó orral kullogtam ki. Mindegy,
menni kell tovább. Keresek valami helyet, ahol elvackolhatom magam,
holnap meg majd lesz valami.
Fény
az alagút végén (és nem a vonat jön szembe)
Ahogy, indulnék el, kijön a kutas
srác utánam és a kezembe nyomja a saját kábelét!
-Köszönöm, mivel tartozom?
-Semmivel, neked adom.
Még egyszer köszönöm innen is a
kutas srác jószívűségét! Megmentette az estémet és a
következő napomat.
No, akkor irány az első ivókút,
amit már korábban kinéztem a térképen. Két perc alatt odaértem,
ott volt valóban és működött is. Most már vizem is volt.
Lehet, hogy a vizet nem kellett volna
ennyire kívánnom! Elkezdett szép lassan fentről is jönni! Hurrá!
Ma még csak háromszor áztam el, kell még egy negyedik, belefér
még a napba! Úgyis túl könnyű dolgom volt.
Korábban kinéztem már egy lehetséges
táborhelyet. Ez Martfű és Tiszaföldvár közt, egy komphoz vezető
aszfaltút volt. Gondoltam, ilyen későn már nem jár a komp, tehát
ember sem fog arra járni.
Elindultam arrafelé, a szemerkélő
esőben. Út közben még megnéztem egy másik lehetséges helyet,
de ott túl sokat kellett volna földúton bemennem, ezt pedig a
reggeli élmények után nem akartam.
Befordultam a két várost összekötő
útról a mellékútra és az első lejárónál átmentem az utat
kísérő pár fa és bokor túloldalára. Méteres füvön jártam,
elég nyílt helyen, nem túl ideális táborhely. Mindegy, az eső
egyre jobban esik, maradok!
A táborverés folyamata esőben igen
érdekes tud lenni. Ugyebár törekedni kell arra, hogy a lehető
legkevésbé ázzanak el a holmik. Tehát valahogy így:
-sátortartó pálcák összeállítása,
bekészítése
-sátor kicsomagolása
-belső réteg gyors felállítása,
kötözés nélkül
-külső réteg rádobása a belsőre
-az összes holmi gyors bedobálása,
beleértve az ülésszivacsot és a cipőmet is, hogy el ne ázzon,
innentől már nem kell annyira kapkodni
-sátorállítás befejezése, külső
és belső réteg rendes rögzítése
Mindezt fél méteres vizes fűben
kivitelezni érdekes élmény. Elküldtem az életjelet is haza,
szerencsére a powerbankben még volt energia tölteni a telómat. Az
üzenet vége jellemzi a lelkiállapotomat: "mindennek ellenére
jól érzem magam. Mindennap történnek jó és érdekes dolgok
velem, a nehézségekből pedig sokat tanulok. Legalább lesz majd
mit mesélnem. "
Vacsora főzésére se energiám, se
lehetőségem nem volt, így ez megint kimaradt. A vésztartalék
kekszből majszoltam egy kicsit, de sokat nem tudtam ebből sem enni,
a fáradtságtól.
Elvackolódtam és az eső
szemerkélését és valami gyár halk moraját hallgatva álomba
zuhantam. Este tíz már elmúlt eddigre, hosszú és fárasztó
napom volt fél háromtól kezdve. 200km-t tettem meg. Tudtam, hogy
másnap muszáj lesz pihennem egy kicsit.
Éjjel, mikor felkeltem a dolgom
végezni, örömmel láttam, hogy elállt az eső és tiszta az ég.
Annyira tiszta, hogy egy hangtalanul és gyorsan felém suhanó nagy
árnyék is látszott. Nem tudom, hogy a bagoly vagy én ijedt meg
jobban, közel volt!
05.25. Szerda 4. nap
Rendeződés
Reggel sokáig, 7-ig aludtam és végre
pihenten ébredtem.
Erre a látványra!
Végre! Sehol egy felhő!
Farkaséhes voltam, gyorsan
felállítottam a konyhát és odaraktam főni a zabkását. Mivel
nem tudtam, később mi vár rám, ezért gondoltam megszárítok
mindent, ami tegnap vizes lett. Egy fa, a biciklim, egy sátorcövek
és egy kötél segítségével szárítót rögtönöztem.
A magas fű elakarta a sátor két
rétege közti nyílást, így nem tudott a pára kiszellőzni,
minden nedves volt bent.
Hálóhelyem
Még annyi vizem maradt, hogy az
altestemet meg tudtam mosni itt, ahol nyugodtan meztelenkedhettem. A
többit majd az első kútnál.
Szép komótosan megreggeliztem,
megvártam míg megszárad mindenem. Szerencsére a szél is
segített, néha azért jól jön a biciklis turistának is. Nem
akartam sietni, ez a pihenőnapom. Olyan 150km-t terveztem erre a
napra, Szeged után akartam táborozni. Akkor másnap estére simán
hazaérek.
Összepakoltam -mindent szárazon! és
elindultam, még papucsban.
Földváron az első kútnál alaposan
megfürödtem és tiszta ruhát vettem. Végre! A tegnapi nap után
ez nagyon jól esett. Indulásnál újra turistának érzem magam.
Morfondír
Az út szép helyeken kanyarog, egész
Csongrádig. A szél szembe, de nem túl erős. Az ég felhős,
amerre megyek egészen be van borulva, de felettem nem esik. Van
időm gondolkodni.
A sátramon jár az eszem. Kétrétegű,
kétszemélyes, nagy és nehéz. Viszont szükségem van rá. Az
egyszemélyes sátrak kicsik, szerintem kínaiakra vagy gyerekekre
vannak méretezve. A kétszemélyesben is keresztben kell feküdnöm,
hogy elférjek.
A csomagjaim még beférnek mellém,
erre szükség is van. Nem hagyhatom kint éjszakára a holmit.
Tanultam azok történeteiből, akiknek valamilyen állat vitte el,
vagy rágta szét a cuccukat. Nem csak az ennivalót, ruhát, táskát,
bármit. Én inkább beviszem magammal.
Az egyrétegű sátor persze könnyebb
lenne, felállítani is gyorsabb. Viszont régebben akárhányszor
sátraztam egyrétegűvel, mindig beáztam. Elég peches vagyok, nem
nagyon tudok elmenni sátrazni úgy, hogy ne esne az eső. A
kétrétegűvel is mindig elázok, de belül minden száraz szokott
maradni. A tegnapi este volt az első kivétel. Két oka volt. Az
egyik, hogy sátorállítás közben esett, így elkerülhetetlenül
vizes lett némileg a sátor belseje és a holmim is. A másik, hogy
magas fűre dobtam le a sátrat, ez pedig eltakarta a két réteg
közti szellőzőrést.
Azon agyalok, hogy vennem kellene egy
ilyen két másodperces feldobós sátrat. Igaz az még nagyobb és
nehezebb csomag, de időt spórolnék a felállításával és az
elrakásával. Ez esőben lenne nagy előny, mint azt a tegnapi nap
példája mutatja.
Az út hagy időt a gondolkodásra.
Szép, de egyhangú a terep. Bogarasszőlő után bekenem magam
naptejjel. Végre! Tegnap és tegnapelőtt erre sajnos nem volt
szükség.
Egész nap erősen spórolok az
energiával. A gps-t kikapcsolva tartom, amíg lehet. Az ajándék
kábellel pedig folyamatosan töltöm a telefont.
Csépánál vigyorgok. Az Indul a
bakterház jut eszembe. A Patás, a csépai lókupec.
Csépa után leérek a Tiszához, ahol
érdekes látvány fogad. Egy pontonhíd! Ilyent sem láttam még
élőben. Váltakozó irányú a forgalom, míg szemből jönnek, van
időm fotózni.
Átmegyek rajta, érdekes élmény.
Csattog, nyekereg, mozog az egész.
Csongrád következik. Ide sem megyek
be, a parton visz végig a bicikliút, a Tisza felett, a gáton. Fal
védi az egészet, csak néhány helyen lehet lemenni a vízhez.
A Körös-toroknál látok egy kilátót,
lemegyek megnézem. Itt mindenfelé nyaralók, büfék szállások
vannak. Elég kihalt minden, munkások dolgoznak sokfelé, de rajtuk
kívül senki. A kilátó is zárva van, azt mondják, még nincs
szezon.
Találok egy padot asztallal,
letelepszek és megterítek. Dél van, ideje enni.
Körös-torok
Kapufa,
hahaha!
Egy nő jön oda hozzám, a szomszédos
kempingben dolgozik. Kérdi megnézheti-e a bringát. Persze, mondom,
de én eszek tovább mert nagyon éhes vagyok. Közben Tünde mesél
a helyről. Azt mondja, nyáron nagy élet van itt, a víz sokkal
alacsonyabb és a homokos parton rengeteg a strandoló. Felajánlja,
hogy hoz vizet. Megköszönöm és megkérem, hogy vigye el a
powerbanket tölteni. Ide jutottam, hogy áramért kuncsorgok egy
alkalmi ismerősnek. Hiába, a szükség nagy úr!
Az ebéd felénél járok, amikor
hirtelen besötétedik és elkezd esni. Gyorsan átköltözök egy
bezárt büfé nyitott napernyője alá. Esik. Aztán szakad. Óriási
zivatar kerekedik percek alatt a semmiből. De engem a napernyő
megvéd! Ha ez útközben kap el....Végre szerencsém van. Öt perc
múlva eláll, kisüt a nap. Aztán még kétszer ismétlődik a
koreográfia. Eláll, 5 perc szünet, megint esik. Helyi
idegenvezetőm szerint ez itt így szokott menni. Közben
összepakolok, visszakérem a powerbanket, majd mikor már 10 perce
nem esik, elindulok, némileg feltöltődve.
Kis
magyar kerékpárútológia
Rövid kitérőmet a Tiszántúlról a
Csongrád-Szentesi hídnál fejezem be. Szentesen átgurulok, ismét
olyant látok, amilyent még soha.
Fura a parkoló autókat jobbról
előzni.
Következik Szegvár. Itt megint olyant
látok, hogy vissza kell fordulnom lefényképezni, pedig ez nem
jellemző rám.
Bicikliútszűkület
Innen gratulálok a tervezőnek és az
átvevőnek. Ami nem látszik a képen: az autóút széles, jó
minőségű, hétköznap délután kettőkor is alig van rajta
forgalom és természetesen teli van rakva kerékpározni tilos
táblával. Ami viszont látszik a képen: a világ egyik
legelcseszettebb bicikliútja, veszélyes, beláthatatlan
szűkülettel, benne szintén beláthatatlan kapukijáróval és
pocsék útminőséggel. Komolyan nem értem, ezt hogy gondolták.
Oké, hogy Magyarországon a bicikliút építés a lopás
szinonimája, mert az Unió erre ad pénzt és az elkészült utakat
a kutya nem ellenőrzi. Sem azt, hogy egyáltalán szükség van-e
rá, sem azt hogy milyen vonalvezetéssel és milyen minőségben
építették meg. Oké, hogy térkőből építünk bicikliutat, ami
ugyan ráz, de legalább kicsi a teherbírása és könnyen
gödrösödik. De a havernak térkő gyára van és amikor új, akkor
jól mutat. Ráadásul sokkal egyszerűbb megcsinálni, mint az
aszfaltot, a haver kis Kft.-je is képes rá, viszont jó drágán
lehet számlázni. De könyörgöm, mindezek mellett legalább egy
tíz éves gyerek józan eszével bíró tervezőt nem lehetne
alkalmazni?! Olyant aki esetleg már ült is biciklin? Magyarország,
én így nem szeretlek!
Mártély után brutál szembeszél
van. Elkezd csepegni az eső. Beállok egy éppen szembe jövő
buszmegállóba, mert nagyon be van borulva. Ma csak azért sem fogok
megázni! Várok negyed órát, de nem esik, így tovább indulok.
Hódmezővásárhelyen az első kútnál
ismét fürdök. Lemosom magamról a naptejet, már nincs rá
szükség. Átkerekezek a Belvároson, közben nézelődök, szép
épületek és szép környezet minden felé.
Továbbmegyek, irány Szeged. A
kerékpárút folytatódik. Hasonló hibákkal, mint eddig. A város
után el is tévedek. Kétsávos út mellett megy a bicikliút, ami
egyszer csak véget ér. Az úton biciklizni tilos tábla. Kapcsolok
gps-t, azt írja, hogy 100m-rel előrébb jobbra kellett volna
fordulni. Visszamegyek, valóban ott van a kereszteződés, ami után
egy aluljáró megy át az út alatt. Tábla viszont sehol.
Könyörgöm, honnan kellene nekem tudnom, aki életemben először
járok erre, hogy merre menjek? Ez az út két nagyváros közt az
egyetlen kerékpározható útvonal. Nem hiszem el, hogy ne lehetett
volna kirakni pár táblát. Később sem látok egyetlen útbaigazító
táblát sem gps alapján kell mennem. Minek építenek kerékpárutat
hatalmas összegekért, ha nem lehet tudni hová vezet!? Ez egyébként
országos probléma. Ha nem lett volna gps-em, akkor felmentem volna
a kétszer kétsávos forgalmas főútra a tiltás ellenére. Az
autósok szidtak volna, a rendőrök esetleg megbüntetnek, de nem
tudtam volna mást tenni.
Pár kilométerrel arrébb várt a
következő "csoda". A bicikliutat jobbról korlát
választotta el az autóúttól. Ez egyszer csak fejmagasságban
behajlott az út fölé 30-40 méteren keresztül. Ez meg mi?! Amikor
odaértem, akkor láttam, hogy egy fedetlen, kibetonozott 30cm mély
vízelvezető árok van alatta. Ismét gratulálok a tervezőnek!
Kettős előnyt sikerült elérnie. Aki nem veszi észre a korlátot,
az lefejeli, plusz még bele is esik az árokba. Persze, figyeljen a
biciklis! De kérdem én, mit csináljanak a gyerekek, a trájkosok
és egyéb alacsony biciklisek, akik simán elférnek a korlát
alatt és ezért fel sem tűnik nekik? Esetleg nem lett volna
egyszerűbb lefedni az árkot?
Három a magyar igazság, tehát még
egy hátra van, még ezen a rövid szakaszon is. Egyszer csak
megszűnik a bicikliút! Nem lehet másfelé menni, csak a kétszer
kétsávos főúton, aminek a másik oldalán kellene mennem. Tábla
persze sehol. Nézem a térképet, de az sem mutat tovább
bicikliutat. Az autóúton nincs tiltó tábla. Egy másik biciklis
is ott ácsorog, csomagja nincs, helyi lehet, megkérdem. Tényleg
helyi, de először jár erre biciklivel, ő sem tudja merre kellene
menni. Nos, akkor nincs más hátra, mint előre!
Eltart egy darabig, mire a négy
forgalmas sávon keresztül tudok vágni. Utána utoljára
keresztezem a Tiszát, a hídon átérek Tápéra.
Algyőn még kevergek egy kicsit. A
Tisza partján szeretnék menni, de az földút. Így a mellékutat
választom a 47-es főút helyett. Jó választás, ipari üzemek
mellett, jó aszfaltúton érek be Szegedre. A helyiek kihasználják
a jó utat, edző országútisok, futók és túrázók jönnek
szembe. Néhol szép ligetes a táj, jó lenne sátorozni, de nincs
vacsorám és még korán is van. Jó lenne még ma átmenni
Szegeden, holnapra annyival kevesebb maradna. Megyek tovább.
Szögedi
vacsora
A városban az első kisboltban
bevásárolok. Kenyeret, almát, húskonzervet és sajtot veszek. Az
almát azonnal menet közben megeszem, már nagyon kívántam.
Helyet keresek, ahol ehetnék.
Bekeveredek nyaralóházak közé. Sorompók zárják el az utat
mindenfelé, behajtani tilos táblák, sehol egy pad, a partra sem
tudok kijutni. Ez nem lesz jó! Alig tudok kikeveredni onnan.
Megyek tovább a belváros felé.
Megszólít egy biciklis, kérem ajánljon egy helyet, ahol ehetek.
Éttermeket kezd el mondani, leállítom, hogy nekem csak pad és
asztal kell. Bevisz a Belvárosi hídhoz.
A híd alatt sörpadok és asztalok
vannak kirakva. Egy szintetizátoros fickó pakol éppen, tőle
kérdem mi lesz itt. Egy utcabál, ő fog játszani és énekelni.
Hmmm, ez jó lesz. A padoknál elöl nem ül senki, csak hátrébb a
kocsma felé van pár társaság. Senkitől nem zavartatva leülök a
szélső padra és megvacsorázom. Még áramot is sikerül
kunyerálnom a zenésztől. Nagyszerű!
Vacsora után még maradok, hadd
töltődjön a powerbank. Kiülök a rakpart korlátjára, bámulom
az esteledő Szegedet és azért fél szemmel a biciklimet.
Megtalál egy koldus, odaadom neki az
aprómat kábé 200ft. Sokáig áld érte, elmond mindenféle jó
embernek, meg így a jó isten, úgy a jó isten...Nehezemre esik
hallgatni, már bánom az egészet, alig várom, hogy elmenjen. Elég
lesz már, nekem nem kell megjátszanod magad!
Lejár az időm, indulnom kell, ha még
világosban akarok sátrat verni. Megköszönöm a zenésznek a
segítséget és elindulok Röszke felé. Jó bicikliutakon megyek
ki a városból, Szentmihályon még vizet is tudok tölteni egy
kútból. Eddig rendben.
Azért
ez sem megy simán
Röszkén nem működik a gps. Először
azt hittem, hogy a teló rossz, de hiába próbálkoztam mindennel
(káromkodtam, ütögettem, kapcsoltam ki- be stb...), nem javult meg. Gondolom
szándékosan zavarták a vételt a határ mellett, a migránsok
miatt. Egy polgári gps jelet elég könnyű zavarni. Így maradt az
ősi módszer, néztem a térképet és az utcán sétáló srácoktól
kértem megerősítést, hogy jó irányba megyek-e. A határtól pár
száz méterre fordultam el Mórahalom irányába.
Mórahalom környékén terveztem
sátrazni, de nem számoltam három tényezővel.
- Az egyik a menekültválság.
Mindenhol rendőrök és katonák járőröztek. Délután négyszer
húzott el felettem helikopter. A rendőr terepjárók csapatosan
jártak az utakon. Nem hiszem, hogy nekem bármi gondom lenne velük,
de nem esne jól ha hajnali háromkor, legszebb álmomból felkeltve
kellene egy járőrnek magyarázgatnom, hogy ki vagyok és mi a
fenéért sátrazok tiltott helyen.
-A másik az eső. Az utóbbi napok
időjárása rendesen eláztatta a földet, sáros volt minden.
Márpedig én sárba nem megyek még egyszer, az biztos!
-A harmadik a tanyák. Mórahalom
környékén, az eddigi tájtól eltérően az út mellett végig
tanyák vannak. Egymástól egy-kétszáz méterre. Márpedig ahogy
az ősi turista mondás tartja: Ahol tanya van, ott kutya is van! A
tanyasi kutyáktól pedig jobb tisztes távolságot tartani. Erre itt
egyszerűen nincs hely!
Nem akartam Mórahalomnál tovább
menni, mert utána visszavitt az út a határ mellé, ott pedig sok a
járőr. Mórahalmon sok a szálláslehetőség a gyógyfürdő
miatt. Legfeljebb ráfanyalodok egyre, bár már elég későn van
hozzá. Gyerünk tovább, majd meglátom mi lesz!
Bivalyok
Régen a bivalyok húzták ki az
elakadt szekereket a sárból. Most engem húztak ki a
slamasztikából.
Nagyszéksós-tónál az út mellett
csináltak egy bivalyrezervátumot, ökoházzal, kilátóval. A
házban egy csapat gyerek táborozott. Nézegettem a környéket, a
tó partja, a kilátó melletti rész talán alkalmas lenne
sátorozásra. De volt egy még jobb választás!
A rezervátumhoz bicikliutat építettek
Mórahalomról. Ez nem az autóút mellett futott, így nem a tanyák
közt ment! Ugyan jártak rajta gépjárművek, elsősorban motorok,
de elég kevés. Ez talán jó lesz! Elindultam rajta és kábé félúton Mórahalom felé találtam egy jópofa vékony erdősávot.
A túloldalán pont volt annyi füves rész, ahol sátrazni tudtam. Takarásban vagyok, a tanyák is messze ( a legközelebbi is legalább 150-200m), sár sincs, még éppen világos van és az eső sem esik. Eddigi legjobb táborhelyem.
Vacsi,
tente
Odarakom a tegnap estére vásárolt konzervet melegedni. Mire
megmelegszik, már áll a sátor. Megeszem, ekkor megy le a nap.
Fürdeni szeretnék, de a szúnyogok nem hagynak. Még sokáig
olvasok, ki kell mennem. Gyönyörű tiszta éjszaka van, már
szúnyogok sincsenek, így hát megfürdök. Minden tökéletes!
Éjjel senki sem zavar, jót pihenek.
05.26. Csütörtök 6. nap
Utolsó
reggel
5 körül ébredek. Elkészítem az utolsó zabkását. Minden reggel
ezt reggeliztem, a mai sem maradhat ki. Háromnegyed hatra
megreggelizve, összepakolva állok és lefényképezem a
táborhelyem.
Ilyen szép helyen éjszakáztam
Frissen, kipihenten eszembe jut valami. Van nálam egy awab bilincs.
Ha azzal fogatom fel a letört markolatot, akkor tudom használni a
kézi tekerést. Lecserélem hát a drótot bilincsre. Sokkal jobb!
Ez hamarabb is eszembe juthatott volna! Sokat kínlódtam a
feldrótozott markolattal. Ugyan a kézi hajtást nem használtam, de
váltani és fékezni muszáj volt. Ez állandóan mozgatta a
markolatot, mindig lelazult a rögzítése. Ezután sokkal jobb lett,
utolsó nap még a kézi hajtást is tudtam használni. A megpakolt
bicikli hajtásához szükségem is van rá, csak lábbal elég nehéz
volt tekerni.
Betekerek Mórahalomra, az első kútnál megállok mosakodni. Míg a
fogam mosom, egy mellékutcából négy katonai teherautó kanyarodik
elém és megy Jánoshalma felé. Mind teli katonákkal. Arra mennek,
amerre én is, remélem nincs arra semmi balhé.
Kerülő
Mehetnék az 55-ös főúton hazafelé, az rövid lenne. Ehelyett
inkább a határhoz közeli mellékutakon tekerek.
Ásotthalom környékén rengeteg a tanya. Újak, régiek, takarosak,
rozzantak, mindenféle. A tanyasiak, főleg a gyerekek tátott
szájjal bámulnak -Ez meg milyen állat?
Kelebia előtt erdősre vált a táj. Átérek Bács-Kiskun megyébe,
innentől ismerős úton járok, egyszer már tekertem erre.
Újabb gond jelentkezik. Az utóbbi napok esős és párás időjárása
lemosta a kenőanyagot a láncról. Indulás előtt cseréltem
láncot, fogaskeréksort és hajtóművet. Még a gyári kenőanyag
volt a láncon, de eddig bírta. Nagyon nyiszog és érzésre egyre
nehezebb hajtani. Gondoltam kibírja hazáig, de egyre rosszabb, nem
szívesen megyek így. Ha lenne nálam egy kis olaj! De nincs.
Megfogadom, hogy máskor több napos túrára mindig viszek magammal
olajat.
Kelebián, a vasúti átjáró előtt, meglátok egy vasboltot.
Bemegyek, hátha kapok valami kenőanyagot. Csak műszerolaja van.
Most ideiglenesen jó lenne az is, de nem akarok egy teljes flakonnal
megvenni, mert nekem csak pár csepp kellene. Utána cipelhetem haza
és nem is tudnám mire használni. A boltos nagyon rendes, van egy
bontott flakon olaja, azt odaadja. Megkenem a láncot a bolt előtt
és visszaadom a flakont. Kérdem mivel tartozok, de nem fogad el
semmit, így csak egy köszönömmel fizetek.
Már nem nyiszog a lánc, de még mindig nehéznek tűnik a hajtás.
Még Csikéria előtt megállok egy betonoszlopnál, állítok a
fékeken. Utána sem lesz jobb, talán csak fáradt vagyok, azért
érzem nehéznek. Szembeszél is van.
Csikérián találok egy szimpatikus parkot, megállok enni és
pihenni. Evés után kifekszem kicsit a fűre, el is alszom. Egy
biciklis kölyök ébreszt, azzal hogy jó a biciklim. Köszi, tudom.
Inkább hagytál volna aludni, nagyeszű! Visszaalszom, pár perc
után fűnyíróra ébredek. A közmunkás rendes, a park túloldalán
kezdi nyírni a füvet, de aludni így sem tudok. Mindegy, ez a pár
perc is jól esett.
Bácsalmás után elfordulok Jánoshalma felé. Újra olyan úton
megyek, ahol még nem jártam. Dél körül van. Eddig felhős volt
az idő, mostanra eltűntek a felhők, melegszik. Levetkőzöm
rövidnadrágra és bekenem magam naptejjel is.
Mélykútnál visszatérek az 55-ös úthoz. Itt véget ér a határ
menti kerülőm, mostantól nagyjából egyenesen megyek haza. A
hangulatom is változik, egyre többet jár az eszem az otthoni
dolgokon. Innentől már nem mondhatom hogy túrázok, már csak
megyek hazafelé.
Mélykúton a színpadot építő közmunkásoknak nagyon tetszik a
bringám, jól megkiabálnak. Visszaintek nekik, de nem állok meg.
A településről kifelé egy babakocsit toló párt előzök. Nagyon
fiatalok, a srác talán 16-18, a lány 14-16 éves lehet.
Hazafelé
Mire Jánoshalmára érek elfogy a vizem, szerencsére találok
kutat. Innentől kezdve már nem megyek “járatlan utakon”. Végre
nem kell aggódnom a tájékozódás miatt, nem kell többé
használnom a gps-t. Erre már tekertem egyszer, innen hazatalálok.
Mivel nem kell spórolnom többé az energiával, végre hallgathatok
zenét. Mikor az első dal megszólal, akkor érzem hogy ez mennyire
hiányzott. Soha nem bicikliztem még le több száz kilométert
zenehallgatás nélkül! Fel is gyorsulok, a szembeszél ellenére
végre ismét 25 feletti sebességgel tekerek. Persze ehhez a végre
használható kézi hajtás is kell. Zene és kézzel tekerés.
Mennyire hiányoztak ezek az utóbbi pár napban!
Hajós, Miske, Szakmár, Szelid. Ismerős helyeken járok. Eddig
mindenfelé nézelődtem, az járt a fejemben, amit éppen látok.
Most inkább a régi emlékek tódulnak fel. Ez már a hazaút,
egészen más érzés mint a túra volt.
Nem sietek, ezért Szeliden nyugodtan megállok enni. Melegítek egy
konzervet, nézelődök miközben megeszem. Még nincs nyitva a
strand, csak páran lézengenek arra. Egy kissrác a motoros
quadjával rodeózik, néha elakad és apukának kell kiszabadítani.
Szeretem Szelidet, sokat járunk ide fürdeni és biciklizni is. A
környékről származom, gyerekkoromban mindig ide jártunk fürdeni.
Számomra azóta is különleges hangulata van a helynek, bár sok
minden változott.
Utolsó ebéd
Dunaújvárosban egy szűk utcában autósok zárják el az utat.
Vitatkoznak kinek van elsőbbsége. Majd 900 megtett km után ez
engem nagyon nem érdekel, szeretnék már otthon lenni. Megkérem az
egyiket tolasson már vissza fél métert, akkor én elférek és
mehetek. Megteszi, úgyhogy végre otthagyhatom őket.
Hazaérkezés után nagyon jól esik a fürdő. Fekete a lefolyó
víz. Ugyan szinte minden nap alaposan mosakodtam és én nem is
éreztem büdösnek magam, feleségem szerint volt szagom rendesen.
Gondolatok
Útiterv
- végrehajtás
Készítettem útitervet, ami nem volt túl merev és részletes, de
még így sem sikerült betartani. Azt hiszem, ez természetes. Ha
pontos tervhez akartam volna tartani magamat, akkor sokkal kevesebbet
tudtam volna menni. Sokkal több időt kellett volna hagynom a
váratlan helyzetek megoldására. De én jobban érzem magam így,
hogy nincs kötött tervem. Nagyjából tudom mit akarok, a többi
meg legyen úgy, ahogy az ÚT akarja. Tulajdonképpen teljesen
mindegy merre megyek. A lényeges, hogy szép tájakon, jó utakon
tekerjek. A többi nem számít.
A lényeges dolgok közül a Bükk áttekerése és Tokaj maradt ki.
Sajnálom ezeket, de most nem jött össze. Viszont helyette
letekertem Szegedig, amit szintén szerettem volna megtenni. A
Kékes-tető “megtekerése” ha nehezen is, de sikerült, ezt nagy
dolognak tartom. Azóta többször gondoltam arra tekerés közben,
ha holtpont jött, hogy ha a Kékesre feljutottam csomagokkal
megrakva, akkor ezt is meg tudom tenni.
A megtett kilométereket tekintve hoztam az elvárást. Minimum
600-at szerettem volna menni, de titkon gondolkodtam az 1000-ben is.
890 lett végül, de a körülményeket tekintve ez jónak mondható.
Ha nincs problémám a fékkel és a markolattal, akkor simán meg
lett volna az ezer. Kiderült az a fontos kérdés, hogy hány vajon
km-t tudok megtenni egy nap. Csomagokkal, több napon keresztül,
kényelmesen tudok menni 150-200km-t.
Technika
Ez egyértelműen gyenge pontja volt a túrának. Még mindig nem
sikerült megbízhatóra megcsinálni a biciklimet. Persze ez
érthető. Rajtam kívül senkinek nincs ilyen kézzel-lábbal
tekerős biciklije. Ezért mindent nekem kell megtapasztalnom a saját
bőrömön, nem tanulhatok mások hibáiból. Ezen az úton rengeteg
tapasztalatot gyűjtöttem, a következők majd jobban fognak
sikerülni.
Nagy probléma az energiaellátás. Ez már egynapos túrán is
többször jelentkezett, de itt éreztem meg igazán. Sok időt és
energiát vesztettem ez miatt. A megoldás az lesz, hogy veszek még
egy powerbanket, így lesz kettő. Az egyiket állandóan tölteni
fogom az agydinamóról, a másik pedig állandóan tölteni fogja a
telómat. Ha lemerül, akkor cserélem őket.
Vadkemping
Most ismerkedtem meg ezzel a táborozási formával és a nehézségek
ellenére nagyon tetszik. A kötetlenség óriási előny. Nem kell
semmit előre terveznem, elég sötétedés előtt egy órával
elkezdeni táborhely után nézni. Hatalmas szabadságot ad, ez
nagyon tetszik.
Az is kedvemre való, hogy egyedül lehetek. Nem kell senkihez
alkalmazkodnom.
A nehézségeket, amik az úton adódtak, elsősorban a
tapasztalatlanságom számlájára írom. De tulajdonképpen mindent
meg tudtam oldani már elsőre is, pedig az időjárás nem kedvezett
túlságosan.
Étkezés
Szándékosan próbáltam úgy végigcsinálni a túrát, hogy kész
ételt ne kelljen vásárolnom. Kíváncsi voltam meg tudom-e oldani
csak alapanyagok vásárlásával az ellátásomat. Ez sikerült. Nem
mondom, hogy máskor is így csinálom, mert néha azért jól esik a
kész étel, de ha szükség van rá, meg tudom oldani így is. Ez
bebizonyosodott.
Ajánlás
A leírás talán kicsit negatívra sikerült, szeretném kicsit
árnyalni ezt a képet. Nagyon sokat írtam a nehézségekről, de
szerintem ez természetes egy naplónál. Talán úgy tűnhet, hogy
elegem van az egészből, de ez nem igaz.. Bármikor újra kezdeném
és ahogy lehet, fogok még ilyen túrát csinálni.
Hadd idézzek a végére egy "kollégát". Dr. Lászka János nagyon frappánsan fogalmazott: "Az útinaplók tele vannak panaszokkal és problémákkal. Ezeknek ne higgyetek! Utólag a legtöbbjük indokolatlannak látszik, nem is emlékeztem rájuk. Csupa könnyed, kellemes biciklitúrára emlékszem, kár lett volna kihagyni az utak egyetlen napját is. Mióta észrevettem az emlékezet megszépítő erejét, azóta ha valahol a világ végén, este, esőben, ellenszélben, hegynek felfelé szenvedek éppen, akkor arra gondolok, mennyire fogom én ezt élvezni utólag."
Tehát mindenkinek ajánlom: Kétkerékre fel, gyerünk tekerni!
Hadd idézzek a végére egy "kollégát". Dr. Lászka János nagyon frappánsan fogalmazott: "Az útinaplók tele vannak panaszokkal és problémákkal. Ezeknek ne higgyetek! Utólag a legtöbbjük indokolatlannak látszik, nem is emlékeztem rájuk. Csupa könnyed, kellemes biciklitúrára emlékszem, kár lett volna kihagyni az utak egyetlen napját is. Mióta észrevettem az emlékezet megszépítő erejét, azóta ha valahol a világ végén, este, esőben, ellenszélben, hegynek felfelé szenvedek éppen, akkor arra gondolok, mennyire fogom én ezt élvezni utólag."
Tehát mindenkinek ajánlom: Kétkerékre fel, gyerünk tekerni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése