2015-11-19

Négykézlábas készítése házilag


Ezt a bejegyzést azoknak írom, akik négykézlábas meghajtású bicikli készítésére vetemednek. Azt hittem, rajtam kívül senki nem ilyen elvetemült, de tévedtem. Tibor jelentkezett, hogy ő belevágna, küldjek képeket és infót. Gondoltam, akkor már nemcsak neki küldök, hanem nyilvánossá teszem. Ha olvasás után maradnak homályos foltok (esetleg csak azok maradnak), akkor kérdezzetek nyugodtan!



Kinek nem való a négykézlábas?

  • Normális embereknek semmiképpen sem. - Aki ilyennel jár az nem normális és kész.
  • Akik nem szeretik, ha kinevetik őket - Ha belevágsz, jól fogod szórakoztatni szűkebb és tágabb környezeted. Néha csak pár másodpercre, de néha sikerül egész hosszan tartó derültséget kiváltanod. Vigasztaljon Kurt Cobain mondása: "Ők azért nevetnek rajtam mert más vagyok, én pedig azért, mert mind ugyanolyanok."
  • Akik nem elég kitartóak. - Négykézlábassal megtanulni közlekedni szívás. Méghozzá hosszan tartó és nagy.

Ha még mindig nem sikerült elvennem a kedved, akkor így láss hozzá:

1. Előkészület

  • Végy egy lengőorrút. Ezt nem fejtem ki bővebben, ha nem tudod mi az, kérdezd meg  Google barátodat. 
  • Én 2x26-os kerekűt javasolok. Így is nehéz lesz az eleje és magas lesz a súlypontja, a 622-es kerékkel ez még rosszabb. Tudom, mert nekem 622-es, de már megbántam, hogy nem lett kisebb.
  • Ügyelj rá, hogy a villa tetejének és a "kormánycsőnek" az összekötése erős, de rugalmas legyen! Ez a legnagyobb igénybevételnek kitett rész a biciklin. 
  • Ha nem szeretnél használtat venni, vagy csinálni, akkor fordulj Lompihoz, ő a te embered.
  • Tanulj meg vele kormányfogás nélkül menni. Ha már sík úton 10-ből 9-szer sikerül elindulnod úgy, hogy nem fogod a kormányt (ehhez pár ezer km-re lesz szükséged), akkor elérkeztél a következő fordulóhoz: 

2. Toldat

  • Szereld le a kormányt stucnistól együtt, csak a cső maradjon meg. 
  • Készíts rá egy toldatot, aminek az alsó része a "kormánycsőre" csatlakozik bilinccsel vagy hegesztéssel. 
  • A közepe egy cső, aminek a hosszát próbálgatással/saccolással állítsd be úgy, hogy körbe tudd forgatni a kézipedált annélkül, hogy a hasadban vagy a mellkasodban elakadna. Télen is, mikor vastag ruhában vagy! 
  • A tetejére hegessz középcsapágyházat, ebbe tégy egy monoblokkot. Én négyszögtengelyest választottam, mert számomra ezzel volt egyszerű dolgozni. 

3. Hajtókar


  • A monoblokkra szerelj hajtókarokat, méghozzá úgy, hogy leszeded róla a hajtóművet- kivéve, ha 30cm-ről szeretsz lánckereket nézegetni egész úton! A hajtókar hosszát a kezedhez válaszd meg, mérd le a behúzott és a kinyújtott karod közti különbséget! Az én hajtókarom 155-ös.
  • A bal hajtókart alakítsd át körmös rögzítésűre! Ehhez szedj szét egy régi használt hátsó agyat, melyen körmös rögzítésű lánckerék van. Flexeld le azt a részt, ahová a lánckerék csatlakozik! Hegeszd ezt fel a hajtókarra a kép szerint. Ezután már tetszőleges lánckereket rakhatsz a hajtókarra.
  • Arra ügyelj, hogy a lánckerék fogszáma megegyezzen a lábpedálon lévő racsni fogszámával. Így azonos fordulaton járhat a kezed és a lábad.
  • Persze, ha van lehetőséged és tudásod CNC géppel dolgozni, akkor sokkal szebben és praktikusabban el tudod ezt készíteni, de akkor semmit nem is kell mondanom, tudod magadtól is mit csinálj.

  • 4. Kézipedál




    Végy egy esztergagépet és egy awi hegesztőt, hozzá megfelelő szaktudást és készíts egy szép pedált. Ha a három közül valamelyik nem áll rendelkezésedre, csinálhatod így is:
    • Végy egy taposó pedált, és szereld le róla a keretet! Hajlíts rá lemezből egy új keretet, a tengelyvonalra a kép szerint hegessz egy hosszabbító toldatot.
    • Vágj le egy kormányvéget olyan hosszan, hogy ráférjen a markolat, a váltó- és a fékkar! Nem muszáj markolatváltót használnod, ha nagyon nem szereted, de ez sokkal praktikusabb. Hegeszd össze a pedálkeretet és a kormány darabot a képen látható módon, a csuklódnak kényelmes szögben. Derékszögben nem jó, az nagyon kényelmetlen!
    • Szereld össze a pedált és a kormányt a képen látható módon!

    5.Lábpedál és láncvezetés

    Ha van lehetőséged és tudásod CNC géppel dolgozni, akkor sokkal szebben és praktikusabban el tudod ezt készíteni, de akkor semmit nem is kell mondanom, tudod magadtól is mit csinálj. A másik megoldás, ha van egy esztergagéped és awi hegesztőd. Ekkor szét tudsz flexelni egy menetes hátsó agyat és rá tudod hegeszteni egy megfelelő méretre esztergált alu hajtókarra. Ha ezek közül valami hiányzik, akkor összegányolhatod úgy, mint ahogy én tettem:
    • Végy egy menetes egysebességes racsnit (minél kisebb fogszámút, ez enyém 20-as)! Szedd szét! Végy egy acél bal hajtókart, ami olyan hosszú, mint a jobb hajtókarod és flexel köszörüld megfelelő méretűre a fejét! Hegeszd rá a racsni házát a hajtókarra, lehetőleg központosan! Ügyelj a forgásirányra!
    • Szereld össze a racsnit, majd szereld fel a hajtókart!
    • Rakj fel a racsni elé láncfeszítőt! Én egy régi hátsó váltó kanalát szedtem le, hegesztettem rá egy toldatot és awab bilinccsel fogattam fel a csőre.

    6. Összeszerelés és kiegészítők

    • Szerelj össze egy megfelelő méretű láncot (kb. 1,5 hosszú), fűzd be és tádámm, kész vagy!
    Miután már a próbaúton tiszta olaj lesz mindened, rá fogsz jönni, hogy hiányzik a láncborítás. Készítsd hát el ezt is:
    • Végy egy flex korong burkolatot. Szereld le a bal kézihajtókart és fogasd fel a flex burkolatot a középcsapágyházra. Ez fogja burkolni a lánckereket. (Az ötletért Beninek jár a köszönet!)
    • Végy vízszerelő boltban KPM csövet. Vágd le megfelelő méretre, majd fúrd ki a végét 2mm-es fúróval! Fúrd ki ugyanígy a láncvezetőt és a flexburkolat alját. Húzd fel a csövet a láncra, majd a lyukakon átvezetett kábelkötegelővel rögzítsd a kép szerint. 

    7. Használat

    Eltart pár ezer km-en keresztül, mire valóban jól fogod tudni használni a kézi hajtást, nem csak tekerni. Ne csüggedj, ne add fel! Sikerülni fog, csak tarts ki! Jó szelet!

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése