Figyelmeztetés! Ez a bejegyzés hosszú
és unalmas, nem szórakoztatásra készült. Elsősorban saját
magamnak írtam, naplóként. Azért teszem közzé, hogy ha valaki
hasonló teljesítményt szeretne elérni (nem csak a biciklizésre
gondolok és még nem is csak a fizikai aktivitásra), akkor
tanulhasson a hibáimból és a tanácsaimból. Azonkívül
inspirálhat másokat úgy, ahogy rám is hatással volt sok hasonló
írás. Nem kötelező elolvasni, de ha elkezded, olvasd is végig,
egyébként nincs értelme.
Előzmények
Az egész 2011-ben kezdődött.
Akkoriban kezdett komolyabban foglalkoztatni a túrabiciklizés.
Ehhez bicikli is kell. Nekem ugyan volt egy citybike-om, el is jártam
vele dolgozni, illetve kisebb-nagyobb túrákra, de vágytam valami
túrázáshoz jobban illő gépre. Már nem emlékszem, hogyan
találtam rá a fekvőbiciklire, de egyből megfogott. Elkezdtem
minél több infót begyűjteni a rekukról. Az internet feneketlen
bugyrainak kurkászása közben akadt meg a szemem a grafomán
biciklis-kalandoron, Harkányi Árpin. Egy grafomán túrabiciklisnek
én vagyok az ideális olvasója, Árpinak pedig nagyon jó stílusa
van, így el is kezdtem olvasni az összes elérhető írását. El
is jutottam a 100 nap bringáig. Norvégiában találkozott egy emberrel, aki 23 óra alatt végigtekert 500km-t.
Ez lehetetlen, gondoltam. Egy nap alatt nem lehet 500km-t letekerni.
Különösen nem egy amatőrnek! De a bogarat beleültette a fülembe.
Miután meglett a rekum, elkezdtem
hosszabb távokat menni. 200, 300, 400km jöttek sorban. Közben
nézegettem a 24 órás versenyeket. De a kötöttségek nem
tetszettek. Az időpont nem volt jó, a helyszín messze volt,
rekusok nem indulhattak, vagy mégis, de csak feltételekkel...
Versenyezni sem akartam másokkal, gyanítottam hogy inkább zavarna
a nyilvánosság és a többi versenyző, mint segítene. Azt sem
tudtam megmagyarázni magamnak, miért kellene tizenezreket fizetnem
azért, hogy bicajozhassak. Maradtak hát a saját szervezésű
teljesítménytúrák.
A tavalyi 400-as után döntöttem el,
hogy 2016 júniusában megpróbálkozom egy 24 órás tekeréssel.
Hogy miért éppen júniusban? A rövid éjszakák miatt.
Tapasztalatból tudtam, hogy az éjszaka lesz az egyik legnagyobb
problémám. Szezon elejétől márciustól júniusig ugyan nincs sok
idő és én általában szeptemberben vagyok csúcsformában, de úgy
gondoltam, szigorú edzéstervvel sikerülhet megfelelően
felkészülnöm.
Előkészületek
Edzés
Elhatároztam, hogy felkészülésképpen
januártól minden hónapban tekerek egy nagyobb távot. Ahogy nő a
nappalok hossza, úgy egyre hosszabb utat terveztem. Márciusban 200,
áprilisban 300, májusban 400, majd jöhet júniusban az 500. A
tervet maradéktalanul végrehajtottam. Egészen márciusig. Az
áprilisi túra csak 280-ra sikeredett, a május pedig teljesen
kimaradt. Igaz, májusban "beesett" egy 5 napos túra, de
ez sátras, nézelődős út volt, nem teljesítménytúra. Az
edzésterv részeként június elejére már nem tervezem semmi
komoly tekerést, csak pihenést. Büszkén mondhatom, hogy ezt
sikerült is betartanom.
Helyszín
kiválasztása
Adódott a kérdés:
-egy nagy kört menjek, ahogy szoktam,
egész napos túracuccal, kajával, ruhával, forgalomban
-vagy egy megfelelő helyen körözzek,
minimális cuccal, a felszerelésemet "depóban" tartva.
Úgy ítéltem meg, hogy az első esetben kétséges lenne az 500km,
ezért a másodikat választottam. Igaz, így a körülmények inkább
emlékeztettek egy versenyre, mint egy túrára.
Több lehetséges helyszín átgondolása
után végül a Bölcske -Dunakömlőd közti utat választottam. Ez
egy 18km hosszú út, a Duna gátján. Forgalomtól elzárt, elvileg
csak engedéllyel rendelkezők és kerékpárosok használhatják. Jó
minőségű aszfaltút, szinte teljesen sík. A közepén, Madocsánál
van egy hely, ahol autóval megközelíthető, ott tudok parkolni,
így az autó lesz a "depóm". Az ártéri oldalon végig
erdő van, a másik oldalon erdők és földek.
Ellátmány
Az emberi testnek 3 alapvető
fontosságú dologra van rendszeres szüksége. Levegőre, innivalóra
és ennivalóra.
Az elsővel nincs probléma, a
környéken elég sok a levegő, ráadásul ami szintén nagyon
fontos: viszonylag tiszta.
Inni izotóniás porral bekevert vizet
terveztem. Ez az első hosszú túrám, amin ilyent ittam, de nagyon
jól bevált. Tapasztalatból tudom, hogy a sima víz
teljesítménytúrára kevés, főleg ilyen meleg időben. Régen
többször is adódott problémám abból, hogy hiába ittam elég
vizet, nem pótoltam az izzadással elvesztett ásványi sókat.
Mivel kocsival voltam, így az innivalót hűtőtáskában tudtam
vinni. Micsoda luxus! Vittem magammal 3 doboz energiaitalt is. Mivel
szinte soha nem iszom ilyent, nem is kávézom, nem vagyok
hozzászokva a koffeinhez, ezért elég jól hat rám.
Ennivalóval többfélével készültem.
Reggelire még otthon omlettet ettem. 8-8 felvágottas és kenőmájas
zsemlét pakoltam. Mellé 5 lekváros kalácsot, 4 banánt, 4 főtt
tojást, 4-4 csokis és gyümölcsös müzliszeletet és 1 tábla
étcsokit raktam. Ebből 3-3 zsemle és fél tábla étcsoki maradt
meg.
Bicikli
Úgy döntöttem, nem a megszokott
felszerelésemmel megyek, hanem a lehető legjobban megkönnyítem a
helyzetem. Leszereltem a sárvédőket, a csomagtartót, és levettem
a szerszámos táskát.
Lecserélem a hátsó agydinamós
kereket simára. Így nem használhattam a nagyon jó lámpáimat.
Hátulra vittem magammal egy gyengébb elemes lámpát. Gondoltam
úgysem lesz forgalom, elég az oda. Előre egy régi fejlámpát
raktam, de tartottam tőle, hogy kevés lesz.
A két 42mm-es gumim helyett felraktam
két 28mm-est. Hátulra egy jó állapotú Contit. Előre sajnos csak
egy nagyon kopott Schwalbe Marathon jutott, defektvédelemmel
nehezítve. Az első kerekem igen nehéz maradt, féktárcsa, dupla
falú szegecselt felni és 36 erős küllő. Ezek túrára kellenek,
de most komoly hátrányt jelenetnek egy könnyű országúti
kerékhez képest.
Levettem hátulról a magyar zászlót,
de a Csavargoo-sat fent hagytam. Tudom, hogy ennek is nagy a
légellenállása, de ez nagyon a szívemhez nőtt.
Összesen 23kg lett a gép. Nem kevés,
még így sem! Az étel, ital, teló kb. 1,5-2,5kg volt, ezt kis
táskában vittem magammal.
![]() |
Így néz ki lecsupaszítva a reku! Fura, nem? |
Egyéb
Vittem még magammal szúnyogriasztó
sprayt, naptejet, sportkrémet, szappant, törölközőt, deezert
(elektromos kutyariasztó és zseblámpa). Esőruhát, hosszú
alsó-felsőt, vékony kabátot, csősálakat, kesztyűt, tartalék
gatyát és zoknikat, fehér sapkát. Beraktam egy
szerszámoskészletet, powerbank-et a telóhoz és egy hálózsákot.
Elvittem az eredeti agydinamós hátsó kerekem, illetve egy
pótkülsőt- és belsőt. Kocsiban elfér, gondoltam.
Az időjárás jónak ígérkezett,
esőmentes, de fátyolfelhős időt írtak. Viszont kánikulai
meleget és erős déli szelet jósoltak. Ezek sajnos be is váltak.
Kíváncsiságból elmondtam, hogy mire
készülök a Rekusokk csoportban és megkérdeztem a
csoporttársakat, hogy mit tippelnek, mennyit tudok menni. Eléggé
extrém eredmények is jöttek. A 360-tól a 670-ig sok minden. Én
az 500-at szerettem volna elérni. A tavalyi 400-asból indultam ki,
amit 19 és fél óra alatt tettem meg. Csak indulás előtti estén
kezdtem számolgatni, hogy ha tartani tudom a lecsupaszított rekuval
a 28-as átlagot, akkor nagyon szerencsés esetben meglehet az
550-600 is. Meglátjuk!
Indulás napján nem keltem túl korán.
Fontosnak tartottam, hogy megfelelően kialudjam magam. Ez nem
sikerült, kb. 5-6 órát tudtam pihenni, zavart a melegfront. Előtte
ráadásul éjszakás voltam, eléggé elfáradtam. Aggasztott, hogy
nem vagyok elég pihent, de nem volt mit tenni, menni kellett.
Már előző nap összepakoltam amit
lehetett. Reggeliztem, mosakodtam majd indultam. Odaértem a
helyszínre, kivettem és összeszereltem a biciklit. Felpakoltam az
ellátmányt, egy szendvicset, egy banánt, egy szelet kalácsot és
3 müzlit raktam a táskába. Későbbi megállások után is
általában ennyivel indultam el.- Bekevertem az izoitalt. Jó
vastagon bekentem magam naptejjel és felvettem a fehér sapkám.
![]() |
Depó |
A nagy nap
1-3
óra
9:41-kor indultam.
Az elején lassan indítottam,
bemelegítésnek. Az első kör volt a pályabejárás. Rég nem
jártam erre. Itt mindjárt elkövettem egy hibát. Széllel szembe
indultam el, holott fordítva is mehettem volna. Madocsától Kömlőd
felé mentem. Kömlődnél nem mentem végig, mert fűnyíró traktor
állta el az utat nem sokkal a vége előtt. Meg kellett állnom és
megfordulnom. Visszamentem a kocsihoz, de nem álltam meg, hanem
mentem tovább Bölcske felé. 2km után nem várt akadály került
elém. Egy öntözőcsövet vezettek keresztül az úton! A Dunából
szivattyúzták a vizet a földekre. Igaz, hogy egy rámpát raktak
rá, így át tudtam menni rajta, de csak nagyon lassan. Nem lesz ez
így jó! Elmentem Bölcskéig, keresve az ideális forduló helyet.
Eddigre bemelegedtem, volt egy nyílt hátszeles szakasz, 40 feletti
sebességgel mentem. Bölcskénél fordultam, kiszélesedett az út
vége ezért nem kellett megállnom, csak lassítanom. Elmentem
megint az út kömlődi végéhez. Itt meg kellett állnom a
forduláshoz, viszont kicsivel előrébb találtam egy szélesebb
helyet, ahol lelassítva meg tudtam fordulni. Eldöntöttem, hogy ez
lesz az egyik fordulópont, a kocsi pedig a másik. Nem érdemes
elmennem Bölcske felé és minden körben kétszer fékezni az
öntözőcső miatt. A kocsinál amúgy is lassítanom kellett, mert
egy nehezen belátható kereszteződés volt ott. Így egy oda-vissza
18km-es pályán mentem, ahol mindkét végén kb. 10-re kellett
lelassítanom a fordulókban és az egyik végén a kocsi volt. Nem
olyan jó a helyzet, mint amire számítottam, de még ez is
elfogadható.
Elkezdtem úgy menni, hogy a
szembeszeles szakaszon csak lábbal tekertem 27-28-cal, a hátszeles
szakaszon kézzel-lábbal 30-34-gyel. Ezt elég jónak tartottam, jól
is bírtam. Hiába, vékony gumikkal, agydinamó nélkül és
minimális felszereléssel nagyon megy a gép! Három órán
keresztül mentem így megállás nélkül 30,3-es átlaggal. Egész
jó!
Tartottam egy 20 perces pihenőt, majd
gyerünk tovább!
3-8.
óra
5 óra után újra 25 perc pihi. Az
átlagom csökken, de még mindig nagyon jó, 30,1. Közben azzal
szórakozom, hogy hosszú szakaszokon hol a jobb szemem csukom be,
hol a balt. Próbálom így pihentetni őket. Azon gondolkodom, hogy
vajon az agyam fele is pihen ilyenkor? Valamelyik vadállatról
olvastam, hogy így pihen, soha nem hunyja le mindkét szemét. És
ha lehunyja az egyik szemét, akkor az ellentétes oldali
agyféltekéje kikapcsol, pihen. Én is tudnék így aludni?
Rövidesen nagy szükségem lenne rá!
Rengeteg a vadállat körülöttem.
Őzet 30-40-es nagyságrendben látok. Sok a gida is. Nem félnek
tőlem, sokszor egészen közel engednek. Nyúl még több van,
legalább 100-at láttam, minden körben 4-5-öt. Nagyon sok a bogár.
Felhőkben vannak az út felett, amikor áthajtok rajtuk, olyan
érzés, mintha egy marék homokkal dobnának meg. Van szemüvegem,
így nem vészes a helyzet, de nem győzöm az arcomat törölgetni
az egész út alatt.
Az előző napokban sok eső esett,
nagyon párás a levegő. A szél kitartóan fúj. Az ég
fátyolfelhős szerencsére, ezért nem tűz a nap, de elég meleg
van. Az út felett remeg a levegő a forróságtól. A vizem gyorsan
felmelegszik, nekem is melegem van, néha kókadozok, de azért
haladok.
Kezdek közeledni a 200-hoz és nagyon
jó az időm. Az eddigi legjobb 200-am 8 óra alatt volt meg, most
megdöntöm a rekordom, 7:49 perc alatt érem el a 200-at! Ezt azért
tartom különösen jónak, mert az erőmet beosztva, nem rohanva
haladok. A menetátlagom még mindig 30 felett, a teljes átlagom is
25 feletti. Teljesen felszerelve, csomaggal, navigálva, forgalomban
21-22-es átlagokat szoktam menni, 25-26-os menetátlaggal.
8 óra után vége az első harmadnak,
megállok pihenni.
8-12
óra
Fél óra pihenő után indulok. Végre
nincs annyira meleg, így feléledek nem lassulok le, tartom a
sebességet.
10 óra alatt elérem a 250km-t. Ez jó!
Elkezd járni az agyam. Ha ez így megy tovább, akár a 600 is meg
lehet! Nem merem beleélni magam, tudom hogy ha fáradok, muszály
lesz lassítanom és/vagy többet pihennem. De azért hátsó
gondolatként megmarad a 600 esélye. Úgy gondolom és erre sokszor
gondolok napközben, hogy az 500 biztos meglesz, hacsak valami hiba
közbe nem jön. Elég jó időben vagyok, az 500-nak meg kell
lennie!
A biciklis, gyalogos, görkoris és
futó forgalom egész nagy lett estére. Paksról sokan jönnek ki
mozogni.
Negyed nyolckor a kömlődi fordulóhoz
érek, amikor egy férfit és három gyereket látok ácsorogni.
Messziről hallom a kiabálást: Hajrá János! Nézem őket, de nem
ismerem sem a férfit sem a gyerekeket. Biztos nem nekem szólt!
Továbbmegyek, megfordulok, de látom hogy nagyon néznek, hát
megállok. Kiderül, hogy János olvasta a csoportban, hogy mire
készülök és kijött megnézni. Kicsit beszélgetünk, készít
rólam egy fényképet, majd tovább megyek.
Értetlenkedve haladok tovább. Hát
már ismeretlen szurkolóim is vannak?! Azt gondoltam, ez az út
ugyanúgy mint a többi, csak nekem fontos. Hiszen magamért
csinálom, nem másokért. Nem akarok bizonyítani, versenyezni,
összemérni magam, megmutatni. Egyszerűen csak kíváncsi vagyok,
hogy mire vagyok képes. Én és a leghatékonyabb közlekedési
eszköz. Azt még megértem, hogy más is kíváncsi, de hogy
szurkoljon? Elgondolkodtat a találkozás.
Bár a következő fordulónál
megállok, de nem pihenek, csak a készleteket töltöm fel. Kezdődik
a naplemente, ezt látnom kell! Akármilyen fáradt is vagyok, erről
nem maradhatok le, ezt menet közben kell átélnem. Ilyenkor
szeretek a legjobban biciklizni. A meleg már elcsitult, a levegő
kellemes és a színek gyönyörűek.
Nem állok neki lámpát szerelni sem,
csak a deezert akasztom a nyakamba. Ez elég lesz vész estére. 12
óra után úgyis meg akarok állni, addigra besötétedik, szükség
lesz a lámpára. Megiszok egy energiaitalt, ez kicsit felpörget.
Bambulok. A naplemente szép, bár a
felhők miatt messze van a tökéletestől. Feljön a hold, erős
fénye van. Remélem az éjszaka tiszta lesz, akkor az erős holdfény
talán elég lesz, nem lesz gond a gyenge lámpámmal.
Még mindig sokan mászkálnak az úton,
mennek haza Paksra a madocsai dunaparti kocsmából. Ami aggaszt,
megjelennek a vadászok is. 3 kocsit látok különböző helyeken,
közel az úthoz. Nehogy a sötétben belém durrantsanak! Mégiscsak
kellene a lámpa! De nem állok meg, kíváncsi vagyok mennyi idő
kell a 300-hoz, meg aztán a naplemente....
Fáradok. Hiányzik a kihagyott pihenő.
A menetátlagom most kerül 30 alá. Most már csak 26-28-akat
megyek.
Egyre sötétebb van. Eltűntek a
kirándulók, sportolók, csak én maradok és a vadászok. Néha
belevilágítok a sötétbe, nehogy őznek nézzenek.
Még nem értem el a 300km-t
visszafordulok még egy körre. Már nagyon sötét van és még
mindig lámpa nélkül megyek! Ez így nem jó! A hold erősen
világít, de alacsonyan van, a fák eltakarják, csak néha
világítja meg az utat. Elérem a 300km-t, 11:58 alatt! Ez is
rekord! Eddig jó, most már megállhatok pihenni. Elérem a
fordulót, megyek vissza a kocsihoz.
A sötétben az egyik vadász felállt
a töltésre, de csak az autó eleje van az úton van rajta. Éppen
eszem a szendvicsem, majdnem nekimegyek az autónak, csak az utolsó
pillanatban veszem észre. Ez így nagyon nem lesz jó! Komolyan
megijedek. Hozzá vagyok szokva az éjszakai tekeréshez, de így,
lámpa nélkül, ismeretlen helyen, vadászokkal körülvéve nagyon
rossz érzés. Az előbb egy nyúl futott közvetlen előttem egész
sokáig. 1-2 méterre volt csak, de alig láttam.
Végre elérem a kocsit! Nekitámasztom
a biciklit a kilométerkőnek és befekszem.
12-15
óra
Pihenni próbálok, de nem megy. Tartok
az előttem álló éjszakától. Összerakom a cuccokat, de nem
akaródzik elindulni. Tudom, hogy mennem kellene, de nincs hozzá
bátorságom. Nem szépítem, be voltam tojva. A közelben egy kutya
folyamatosan ugat. A hangja alapján kicsi de hát ezt nem lehet
tudni. Van 8-10 tanyaszerű ház a közelemben a parton. A fáktól
nem látszanak, de ott emberek vannak. Láttam őket napközben
mozogni és most is látszanak a fényeik. És ahol ember van, ott
kutya is van!
Nem értem mi van velem! Rendszeresen
járok éjszaka biciklivel, igaz ismerős helyen. Tudom, hogy semmi
nincs a sötétben, ami világosban ne volna ott. Azt is tudom, hogy
itthon az ember semminek nem zsákmányállata. Semmi nem fog kint
megtámadni, egyedül az embertől és a kutyától kell tartanom. A
kutya ellen ott van a deezer, bár nem bízom benne teljesen. Ember
pedig nem jár kint. Kivéve a vadászokat! Hát igen.
Nagy nehezen összekapom magam és egy
óra totojázás után végre elindulok. Mérges vagyok, mert nem
pihentem, de nem is haladtam! Ez az első igazán komoly hiba, amit
elkövettem. Később rájöttem, ugyanaz volt a baj mint tavaly a
400-ason. A fáradtság miatt féltem. Egyszerűen éreztem, hogy
képtelen vagyok helyesen gondolkodni. Lelassultam, rossz döntéseket
hoztam és ennek tudatában voltam. Egyszerűen attól tartottam,
hogy kritikus vagy veszélyes helyzetben rosszul fogok cselekedni.
Márpedig ilyen helyzetek biztosan adódnak egy ilyen éjszakai út
során. Nehéz ügy! Ha nagyon fáradt vagyok, nem merek tekerni. Ez
lehet hogy helyes, de így nehéz 400km-nél hosszabb távokat menni.
Ezen a problémán még gondolkodom kell, de most megyek tovább, ha
törik, ha szakad!
Fejlámpával világítok. Nem vagyok
vele megelégedve. Alig látok valamit, a kézihajtás bowdenei is
útban vannak. A fény mindenen tükröződik, a kormányon, az órán,
a bowdenen. Régen használtam én ezt a lámpát biciklin. De akkor
még a hagyományos bicajjal jártam, nem volt előttem semmi
akadály. Lassabban is mentem, nem úgy, mint ahogy most szeretnék.
Próbálok lekapcsolt lámpával menni,
de úgy sem jó.
10 perc szenvedés után elegem lesz,
visszafordulok. Még szerencse, hogy elhoztam magammal az agydinamós
kereket! Nem érdekel a szerelés idővesztesége, a nagy
ellenállása, nekem rendes világítás kell.
Éppen megállok a kocsinál, amikor
utolér egy autó. Megáll, kiszáll belőle egy vadász. Én
cserélem a kereket, de fél szemmel figyelem, bár a kocsija
lámpájától nem sokat látok. Elővesz a kocsiból egy nagy
puskát. Csak nem lövöldözni fog itt nekem?! Hallom a zárszerkezet
csattanását! Azután még egyszer. Ahá! Üríti a fegyvert.
Gondolom a kocsiban csőre volt töltve és bebiztosítva. Átmegy a
kocsi túloldalára ott is megcsinálja még párszor. Gondolom több
fegyvere is lehetett. Visszaül a kocsiba, majd elhajt. Elég érdekes
volt ez a néma közjáték a kihalt éjszakában, éjfél körül!
10 perc alatt kicserélem a kereket és
bekötöm a világítást. Indulok tovább. Végre látok! Egyből
jobb a hangulatom. Tekerek az éjszakában, csak azt sajnálom, hogy
nagyon párás a levegő, Nem látszanak a csillagok. Pedig nagyon
szeretem a csillagokat bámulni tekerés közben. A hold fénye elég
erős, de még mindig alacsonyan van. Érdekes látvány, ahogy
átszűrődik a fák közt, néha csak a villogást látom, mint egy
stroboszkóp.
Még mindig nagyon sok az állat
körülöttem. Az őzekhez és a nyulakhoz csatlakoznak a baglyok és
a denevérek. Igen érdekes a hangtalan repülésük, csak egy
felvillanó árnyék a sötétben. Egy hold előtt elrepülő denevér
különösen megtetszik, pont olyan, mint amilyeneket a töklámpásokra
szoktak faragni.
Már egyáltalán nem félek, ennyit
számít a lámpa! Az első körben az utolsó vadász kocsiját is
látom elmenni, ezek szerint egyedül maradtam.
A sebességem nem látom, mert az órám
világítása nagyon gyenge. Csak néha világítok rá a
fejlámpával. Hát, ez már nem a korábbi tempó! 24-26 körül
csámborgok.
Meleg van és párás a levegő, még
mindig rövidnadrágban és pólóban tekerek.
A fák közt látok egy erősen
kivilágított kirándulóhajót elúszni a Dunán. Furcsa látvány
hirtelen ez a sok ember a közelemben, itt a semmi közepén. Bár
gondolom nekik meg én lennék furcsa, ha látnának.
Nagyon fáradt vagyok, egyre
hosszabbakat pislogok, rengeteget ásítozok. Muszáj aludnom! 15:14
perc megtétele után hajnali egykor, 350km-el a hátam mögött
megállok aludni.
15-18
óra
A kocsi mögé teszem a biciklit úgy,
hogy biztosan felébredjek, ha valaki piszkálná. Befekszem a
lehajtott hátsó ülésre. Hálózsák nem kell, meleg van. Befújom
magam szúnyogriasztóval és ledőlök egy fél órára. Biztos ami
biztos, beállítom az ébresztőt két órára.
Pár perc múlva felöltözöm hosszú
ruhába, annyira mégsincs meleg! Nagy nehezen elszundítok.
"Pár perc múlva" a teló ébreszt, két
óra van. Képtelen vagyok felkelni, azt sem tudom ki vagyok, hol
vagyok. Beállítom az ébresztőt háromra -még ez is nehezemre
esik- és alszom tovább. Nem érdekel semmi!
Háromkor ébredek, nagyon nehezen
térek magamhoz. Alig bírok megmozdulni, gondolkodni. Tudom hogy
indulnom kellene, de csak ülök, bambulok és küzdök hogy ne
aludjak vissza. Lassan magamhoz térek. Elaludtam! Francba, ezt jól
elrontottam! Most vagyok igazán mérges.
Amennyire bírom, összekapom magam.
Nem találom a nadrágkötőm, nincs türelmem keresni, inkább
leveszem a hosszú nadrágot. Leveszem a kabátot is, rövidnadrágban
és pólóban indulok el fél négykor. Megiszok egy energiaitalt,
most nem érzem, hogy felpörgetne, de azért van hatása- nem küzdök
annyira az álmossággal. Sima vizet viszek magammal, nem ízlik az
izotóniás ital. Eddig jó volt, de ezentúl inkább vizet iszom.
Fázom, hűvös a hajnal. Azonnal
rájövök, hogy hiba volt rövidnadrágban elindulni, fáznak a
térdeim. Márpedig a térdekre nagyon kell vigyázni, meg ne
fázzanak! Mégsem fordulok vissza és később sem állok meg
felöltözni. Ez hiba volt! Ha hosszú ruha van rajtam, talán
gyorsabb vagyok. Így a sebességem elég alacsony, 24-26 körüli.
18-20
óra
Közben számolgatok. Bár nagyon
elszúrtam a dolgot a sok alvással, az 500 még meglehet. Ha 25-ös
átlagot megyek. Ehhez legalább 28-as menetátlag kell és kevés
pihenés. Talán sikerül, bár érzem nem sokan fogadnának most
rám. Mindegy. Sokat aludtam, elvileg pihent vagyok, még ha nem is
úgy érzem, sikerülnie kell!
Még mindig visszafogott tempóban
megyek, nem erőltetem meg magam. Tapasztalatból tudom, hogy ezt a
tempót nagyon sokáig bírom. Az utolsó négy órában tervezek
hajrázni, addig nem szabad kihajtanom magam, mert elfogy az erőm.
Lassan, nagyon lassan világosodik.
Napkelte nincs, felhős az ég. Remélem később is így marad.
Tartok a délelőtti erős napsütéstől, ebben az állapotomban
könnyen kapok napszúrást.
A madarak már felébredtek és nagyon
furán viselkednek. Közvetlen a bicikli előtt húznak át nagy
sebességgel keresztbe. Később jövök rá, hogy a lámpám
fényében repülő bogarakat reggelizik meg.
Az első kör végére eléggé
kivilágosodik. Megállok és visszacserélem a hátsó kereket. A
fejlámpát azért fent hagyom, villogóra állítva.
Továbbra sem tudok gyorsulni, hideg is
van, fáradt is vagyok. Mindegy, csak jöjjön el a 6 óra, majd
akkor. Onnantól kihajthatom magam!
Közben komótosan megreggelizem, az
utolsó négy órában már nem akarok enni. A tervezett nagy hajtás
miatt úgysem fogok tudni emészteni.
Az idő nagyon lassan telik. 19 és fél
óra eltelte után érem el a 400km-t. Ez pont annyi mint tavaly
ősszel. Ahogy akkor sem, úgy most sem vagyok elégedett. Úgy
érzem, lehetett volna sokkal jobb!
A pihenő előtti utolsó körben
meglátom a napot. Hatalmas sápadt korong a felhők mögött, simán
bele lehet nézni. Olyan, mint egy nagy hold. Nincs kedvem megállni
fényképezni, ha a kocsihoz érek úgyis meg kell állnom.
5:39-kor érek a kocsihoz, megállok
pihenni a nagy hajrá előtt.
20-24
óra
Hogy miben bízhattam még? Miért
gondoltam, hogy sikerül felgyorsulnom és behoznom a késést? Volt
egy csodafegyverem, egy legális doppingszerem, a zene. A
felkészülésem része volt, hogy fél éve nem hallgattam Green
Day-t, pedig nagyon szeretem. Tudtam, hogy ha végre ismét
hallgathatom, akkor nagyot fog ütni. Ráadásul az utolsó héten
egyáltalán semmilyen zenét nem hallgattam. Már nagyon hiányzott,
alig vártam, hogy elkezdhessem hallgatni. Rendkívül fel tud
pörgetni, megindulok tőle, mint a golyó. Viszont csodát nem tud
tenni, ha elfogy az energiám, akkor végem. Ezért tartogattam a
végére. Itt már nyugodtan kihajthatom magam, nincs tovább. Normál
helyzetben kábé 3 órát bírok nagy sebességgel tekerni zenére,
bíztam benne, hogy most 4 is fog menni.
Bekészítettem a tábla étcsokit,
feltettem a fejhallgatót és gyerünk!
Bejött a dolog, úgy ahogy vártam!
Fáradt izmaim összeszedték magukat, szinte megtáltosodtam, újra
30 feletti átlagokat mentem. Szembeszélben 28-30, visszafelé
33-38! Kézzel is mentem szinte folyamatosan, csak néha álltam le
pihentetni. Végre megint gyorsan pörögtek a körök, az elsőt fél
óra alatt letudtam -18km!
Azért eddigre a fordulók utáni
gyorsítást már igen erőteljesen megéreztem. A harmadik kör
szembeszeles szakaszán ismét 30 alá lassultam és érezhetően
éhes voltam. Az étcsoki nem esett jól, csak 1-2 kockát ettem
belőle. Éreztem, kezdek eléhezni. A kocsihoz visszaérve meg
kellett állnom enni. Még 2 kalácsom maradt, azt ettem meg, hátha
ezt gyorsabban meg tudom emészteni, mint a szendvicset. Tudtam hogy
szorít az idő, mennem kellene, de nem volt más választásom.
Energia kellett minden áron!
Lassan ettem, tudtam hogy nem szabad
kapkodnom. Evés után ismét elkapott az ólmos fáradtság.
Küzdöttem, hogy ébren maradjak, nem bírtam elindulni. Az nem
lehet, hogy 2 órával a vége előtt ismét elaludjak! Muszály
mennem! Nagy nehezen összekaptam magam és elindultam. Bevállaltam
még egy energiaitalt, bár tartottam tőle, hogy sok lesz.
Újra zenét hallgattam. Jót tett a
pihenés, nagyon jó időket mentem, de rendkívül szoros volt a
vége. Meglesz vagy nem?
Sokszor félig lehunyt szemmel, de
tekertem! Bágyasztó idő volt, meleg, a felhők eltűntek, a nap
erősen tűzött, a szél felélénkült. Lehetne jobb is!
Ismét
30 feletti átlagokat mentem, csak a nyílt szembeszeles szakaszok
lassítottak, illetve a fordulók utáni gyorsítás ment nagyon
nehezen.
Az ítélőképességem romlását,
amitől annyira féltem éjszaka, nem csak képzeltem. Az egyik
fordulót elnéztem. Ekkor már kezdett benépesülni az út. A
fordulóhoz közeledve mögöttem egy robogós jött, szembe pedig
egy biciklis. Próbáltam úgy időzíteni a fordulót, hogy ne
kelljen megállnom. Ez sikerült, de kifordultam a biciklis elé
-gyorsabban jött, mint gondoltam, ráadásul későn vettem észre,
hogy a motorostól nem tud engem megelőzni, így fékeznie kellett.
Elnézést kértem tőle, nem történt baj, de ez az eset jól
mutatja, hogy nagyon fáradtan tényleg veszélyes forgalomban
biciklizni. Ez közúton nagyon rosszul is végződhetett volna!
Az utolsó előtti fordulót a kocsinál
kihagytam, úgy számítottam jobban járok ha továbbmegyek
egyenesen és bevállalom az öntözőcső miatti fékezést is. A
szél miatt jobban járhatok így! Ez sajnos nem jött össze, ez is
rossz döntés volt, a szél nem pont úgy fújt a nyílt szakaszon,
mint gondoltam. Persze ez mindössze 1-2 km különbség, de akkor ez
is számított. A legvégét még megnyomtam, amennyire tudtam és
fordultam még egy rövidet a túlsó végén, hogy egy kicsit
kihasználjam a hátszelet.
24.óra
Végül 9:41 perckor 503,66km megtétele
után fékeztem.
Ez 20,99km/h átlagsebességet jelent.
A 24 óra alatt 18 órát tekertem, ez
27,98km/h-s menetátlag.
Még visszavánszorogtam a kocsihoz a
szédítő 15-ös sebességgel. Elég messze voltam, ez majd fél óra
volt. A nap is erősen tűzött, meleg volt, a vizem elfogyott,
küzdöttem rendesen. Igazából nem fájt szinte semmim, csak fáradt
voltam. Egyedül a lábujjaim fájtak a jobb lábamon, mert
összenyomta őket a cipő. Hosszra jó, de egy picit keskeny a
lábfeje. Pár napig zsibbadt is utána a középső lábujjam, de
aztán elmúlt.
Miután visszatértem, darabig csak
ültem a kocsiban, majd nagy nehezen összepakoltam, megmosakodtam és
lassan, óvatosan elindultam. Nem éreztem sem örömöt, sem
eufóriát, csak zsibbasztó fáradtságot. Az elégedettség érzése
csak két nappal később fogott el, miután kipihentem magam és
átgondoltam az egészet.
Értékelés
Eredmény
80%
Elfogadható, a körülményeket
tekintve, bár egy sportoló erősen megmosolyogná. Figyelembe kell
venni, hogy ezt egy 23kg-os biciklivel értem el. Nehéz kerekekkel,
nehéz, széles gumikkal. Egy szakaszon agydinamóval. Egyedül,
semmi segítségem nem volt. Egyetlen métert sem mentem más
szélárnyékában. Amatőrként, nem vagyok sportoló, csak egy
kíváncsi túrabiciklis.
Semmi rendkívüli nincs az
eredményben. Szerintem az egészséges felnőtt emberek 80%-a meg
tudná tenni ugyanezt.
Helyszín
80%
Elfogadható választás volt. Jobb
lett volna, ha teljesen zárt a pálya, nem zavartak volna a
traktorok, vadászok, közlekedők. Ha a fordulókban nem kellett
volna lassítanom, ha kicsit zártabb a pálya, ha van ivóvíz, wc,
az mind segített volna. Viszont a forgalom minimális volt, az
aszfalt jó minőségű, sok helyen volt szélárnyék. A levegő jó,
nem szennyezett.
Időpont
98%
A júniusi napfordulóhoz közeli
időpont jó volt. Rengeteget segített, hogy csak 5 óra sötétség
volt. Napközben meleg volt, de még nem elviselhetetlen. Ha teljesen
szabadon választhattam volna, akkor inkább szélcsendes napon
tekertem volna.
Társaság
50%?
Egyedül vagy többen jó ilyent
csinálni? Ez a kérdés mindig felmerül hasonló helyzetekben.
Választ most sem kaptam rá, ahhoz meg kellene ismételni
csoportosan is. De pár gondolatom azért van.
Egyedül könnyebben választottam
időpontot, nem kellett senkihez alkalmazkodnom. A helyszínt is én
választottam, viszonylag közel volt hozzám. Nem tartottak fel a
pályán köröző többiek. Nem versenyeztem másokkal, akár tudat
alatt sem.
Viszont egy segítő, vagy csak egy
másik biciklis, aki ugyanott van óriási pszichikai segítség lett
volna. Valószínűleg éjszaka magabiztosabban tekertem volna, ha
tudom, hogy valaki figyel rám. Nem mindegy, ha baleset ér mennyi
idő múlva segítenek. Ha éjjel egykor történik velem valami...
Négy órakor jött arra az első ember. Ha csak ott köröz
mellettem valaki, egy szót nem szól hozzám, de ha nagy gond van,
segít, hív segítséget. Ez nagyon hiányzott.
Valamennyi pluszt adott volna egy
segítő, aki minden körben friss, hideg vizet ad a kezembe.
Bár én alapvetően magányos farkas
vagyok, de azt hiszem, segítő vagy társ nélkül nem csinálnám
még egyszer.
Technika
60%
Alapvetően versenyszerű
körülményekről beszélünk, az én gépem pedig minden átalakítás
ellenére túrabicikli maradt.
A legjobban a megfelelő kerekek
hiányoztak. 19mm-es könnyű slick gumival, könnyű felnivel,
radiálisan és ritkábban fűzött kerékkel sokkal jobb eredményem
lehetett volna. Jó lenne egyszer így kipróbálni! Persze
könnyíteni máshol is sokat lehetne, de az már nem lenne ilyen
hatásfokú.
A másik nagy hátrány a megfelelő
lámpa hiánya volt, ami miatt éjszaka sokat vesztettem.
A fekvőbicikli viszont kiválóan
vizsgázott. Úgy szálltam le róla, hogy semmim sem fájt!
Rettenetesen elfáradtam, de még izomlázam sem volt, csak a
térdeimnél minimálisan. Azt hiszem, ezt semmilyen más bicikli nem
tudja!
Ellátmány
90%
Alapvetően jó volt. Este elbírtam
volna egy meleg tésztát, mondjuk bolognait. A szendvicsbe nem
szabad mustárt raknom, marta a gyomromat. Némi gyümölcs még jól
esett volna. Kissé gyakrabban kellett volna ennem, akkor is, ha nem
vagyok éhes.
Az innivaló jó volt, nappalra iso,
estére tiszta víz. Jó lett volna körönként frissre cserélni.
Átlag 4-6 körönként cseréltem, addigra nagyon felmelegedett. A
cserét segítővel megállás nélkül is meg tudtam volna csinálni.
Felkészülés
20%
Semmilyen speciális felkészülést
nem csináltam. Ezt érzem az egyik legnagyobb hibámnak. Lett volna
rá lehetőségem, de nem jártam utána, nem készítettem
edzéstervet és nem is edzettem eleget.
A napi tekeréseknél a karomat kell
még erősítenem. Körülbelül 200km-t tekertem kézzel, ez még
kevés.
A hosszú távú tekerésekre jobban rá
kellett volna mennem. Május elejéig kellett volna csinálnom egy
400-ast, utána viszont semmit. Csak egyszer mentem 400 felett, még
ősszel, ez kevés -nincs rutinom.
A napi edzéseket meg tudom oldani a
munkába járással, csak tudatosabban kellene csinálnom. Egy
pulzusmérő is sokat segítene.
A másik nagy hibám a pihenés, alvás
hiánya volt. Egy ilyen megmérettetésre nem szabad fáradtan
elindulni! Mindenképpen pihentebben kellene elindulnom, az
álmossággal küzdöttem a legtöbbet. Ez már a 400-asnál is így
volt.
Taktika
70%
Az előre eltervezett taktika jó volt,
megvalósítani nem annyira sikerült.
Az, hogy egész nap visszafogottan
tekerek, az utolsó 3 órában pedig megállás nélkül hajrázok,
jó. Most azon bukott el, hogy nem ettem eleget ellőtte, meg kellett
állnom enni.
A szélhez való alkalmazkodás jó
volt. Szembeszélben ettem és pihentem, lassabban tekertem, csak
lábbal. A hátszeles szakaszokon pedig kézzel-lábbal erőteljesen
nyomtam. Ez energiafelhasználás szempontjából jobb, mint az
egyenletes sebességű tekerés (mert a légellenállás a sebesség
négyzetével egyenesen arányos). Pszichikailag is jobb így, nem
unalmas.
Túl sokat pihentem és aludtam, ez
mindenképpen nagy hiba volt.
Úgy éreztem menet közben, hogy nem
mertem elég nagyot álmodni. Nagyon az 500-ra készültem, ezért is
nem lett több. Többször éreztem úgy délután, hogy az 500 úgyis
meglesz. Nem tudom mi lett volna, ha 600-at tűzök ki célnak.
Valószínűleg azt semmiképpen nem értem volna el, de ennél
többet mentem volna.
Lesz folytatás?
Még nem tudom. Ha a felsorolt hibákat
javítanám, akkor sokkal jobb eredményt is el tudnék érni.
Kérdés, hogy megéri-e? Ez már nagyon versenyre hasonlít, én
pedig túrabiciklis vagyok. 300km-ig aránylag könnyen bírom az egy
napos túrákat, az felett azért rendesen elfáradok. Fizikailag
szívesen kipróbálnám még egyszer, vagy akár minden évben. A
bicikli átalakítása és a rá költött összeg nem vonz. Az
ideális az lenne, ha lenne egy túrázós bicajom és egy gyors
versenygépem. Elképzelésem, tapasztalatom van arról, hogyan
kellene megcsinálni, de nem biztos, hogy megérné.
Gondolkodom még rajta.
Szia János!!
VálaszTörlésIsmered ezt?
"Flèche Hongrie"
Keress rá, ez neked való! :-)
Üdv: Joe
Fasza volt ! Jól összefoglaltad ! Élmény volt !
VálaszTörlésGratulálok !
-pistiq-
Gratulálok János, duplán is. Egyrészt természetesen a teljesítményedhez, az ilyet nevezik embert próbálónak.
VálaszTörlésMásrészt pedig az írásodhoz. Hiába "tervezted unalmasnak", olvasmányos és néhol kedvesen vicces lett.
Kíváncsian várom a 600-ról szóló beszámolódat ;-)
Macsek